Home > Overdenkingen > Tevredenheid

Tevredenheid

Tevredenheid was een grote opgave in het leven van Paulus. God heeft hem immers beloofd hem op een machtige manier te zullen gebruiken: “Ga, want hij is het instrument dat ik gekozen heb om mijn naam uit te dragen onder alle volken en heersers en onder al de Israëlieten” (Handelingen 9:15). Toen Paulus voor het eerste deze opdracht kreeg ging hij onmiddellijk in de synagogen verkondigen dat Jezus de Zoon van God is (Handelingen 9:20).

Paulus had geen haast met alles vervuld te zien in zijn leven. Hij wist dat hij een waterdichte belofte had ontvangen van God, en hij hield zich daar aan vast. Maar voor nu was hij al tevreden als hij het woord kon bedienen waar hij dan ook was, door te getuigen tegen een gevange, tegen een zeeman, tegen een aantal vrouwen langs de rivier. Deze man had een wereldwijde opdracht ontvangen, maar toch was hij zo trouw om tegen iedereen een voor een te getuigen.

Paulus was ook niet jaloers op de jongere mannen die hem voorbij leken te gaan. Terwijl zij de wereld afreisden om Joden en heidenen te winnen voor Christus zat Paulus in de gevangenis. Hij moest verslagen aanhoren van hoe grote menigten zich bekeerden, maar toch werd Paulus niet jaloers op deze mannen. Hij wist dat een dienstknecht van Christus kon leven met tekorten en met overvloed: “Maar voor wie tevreden is met wat hij heeft, is het geloof grote winst … wij hebben voedsel en kleren, laten we daar tevreden mee zijn” (1 Timoteus 6:6-8).

De wereld vandaag de dag zou tegen Paulus zeggen “Je bent aan het einde van je leven, maar je hebt niets gespaard, je hebt geen beleggingen. Het enige dat je hebt is een schoon paar kleren”. En ik weet dat Paulus’ antwoord zou zijn “O, maar ik hebt Christus gewonnen, ik zeg je ik ben reeds een winnaar. Ik heb een waardevol juweel gevonden. De Heere Jezus gaf mij de kracht om alles neer te leggen en om alles weer op te pakken. Ik heb gekozen om alles neer te leggen en er wacht nu een kroon op me. Ik heb maar één doel in mijn leven: Om de Heere Jezus te zien, oog in oog. Al het huidige lijden kan niet vergeleken worden met de vreugde die op mij wacht”.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

