Home > Overdenkingen > Bent u een genadig persoon?

Bent u een genadig persoon?

Uw barmhartigheid is groot, o HERE (Psalm 119:156). “Genadig en barmhartig is de HERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid. De HERE is voor allen goed, en zijn barmhartigheid is over al zijn werken” (Psalm 145:8-9).

Ik wil u een vraag stellen die ik mezelf de laatste tijd ook heb afgevraagd: Bent u een genadig persoon? De meeste van ons zullen antwoorden “Ik denk dat ik genadig ben. Naar mijn beste kunnen leef ik mee met hen die lijden. Voel ik de pijn van broeders en zusters en ik probeer hen te helpen. Ik doe mijn best om mijn naaste in nood te helpen. En wanneer mensen mij pijn doen vergeef ik hen en draag ik geen wrok in mijn hart”.
En ik geloof dat alle ware christenen een flinke mate van barmhartigheid kennen voor het verlorene en voor hen die lijden en ik dank de Heer hiervoor. Maar de trieste waarheid is dat Gods woord in vele van ons diepe wortelen blootlegt van vooroordelen en een zeer beperkt concept van genade.

De meeste religies die stellen God te vrezen hebben een leer of een doctrine die zegt “Gods genade en barmhartigheid strekt zich uit over de gehele mensheid”. Als volgelingen van Jezus spreken wij zoveel over Zijn genade tegenover de gehele wereld, maar hier is de waarheid:

Er zijn veel mensen onder wie grote aantallen christenen die God in Zijn genade beperken. Ik denk aan prostituees die werken in goddeloze bordelen. Ik denk aan mensen in Afrika en andere continenten die met duizenden tegelijk sterven aan AIDS. Ik denk aan homosexuelen die met eindeloze pijn in hun hart en psychische angsten rondlopen, aan de beproevingen in hun levens. Aan hen die zichzelf kapotdrinken om te proberen de pijn te verdoven.

Aan de hand van wat ik lees in de Schrift kan ik niet aanvaarden dat mijn Heiland ooit de wanhopige roep van een prostituee, een homosexueel, een drugs verslaafde of alcoholist die op zijn diepste punt gekomen is zou afwijzen. Zijn genade is ongelimiteerd: het kent geen einde. Daarom, als Zijn kerk – Jezus’ lichaam op aarde – kunnen we niemand afsnijden die het uitschreeuwt om genade en verlossing.

Het kan zijn dat we ons niet eens bewust zijn van de vooroordelen in ons binnenste totdat ze ineens recht voor ons staan, om ons plotseling te confronteren met de waarheid van onze harten. Terwijl u dit overdenkt over uw eigen leven, wil ik u nogmaals vragen: Bent u een genadig persoon, barmhartig en liefdevol? Ik stel me voor dat de meeste lezers zullen zeggen “Ja”. Maar vraag het de mensen om u heen eens – aan uw familie, uw collega’s, uw vrienden en buren – en kijk eens hoe zij reageren.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

