Home > Overdenkingen > Geroepen om als Christus te zijn

Geroepen om als Christus te zijn

Jeremia sprak er over het hart van de Heer te zoeken (Jeremia 30:21). Jeremia’s hart was er ook op ingesteld om de Heer te zoeken, en het woord  van de Heer kwam tot hem. Keer op keer lezen we “Nu kwam het woord des HEREN tot Jeremia”.

Veel commentatoren noemen Jeremia de huilende profeet, en dat is zeker waar. Maar deze man heeft ons tegelijkertijd ook het vrolijkste, meest prijzenswaardige evangelie van het oude testament gegeven. Hij sprak per slot van rekening over de komende glorie (zie Jeremia 32:40).

En dat is nog eens goed nieuws, de profeet Jeremia toont ons de volheid van genade, blijdschap, vrede en goedheid. Maar weet u, er gaat een hele historie vooraf aan elk woord dat Jeremia heeft opgeschreven. En die historie bestaat uit een gebrokenheid die ver uitstijgt boven het menselijk vermogen.

Jeremia schreef “O mijn binnenste, mijn binnenste! Ik moet ineenkrimpen. O wanden mijns harten! Mijn hart jaagt in mij, ik kan niet zwijgen; want bazuingeschal hoor ik, strijdrumoer!” (Jeremia 4:19) “Ach, dat mijn hoofd water ware en mijn oog een bron van tranen, dat ik dag en nacht kon bewenen de verslagenen van de dochter mijns volks!” (Jeremia 9:1).

Jeremia huilde vanuit een heilig verdriet dat niet van zichzelf was. Want inderdaad, de profeet hoorde God spreken over zijn eigen verdriet en Zijn eigen gebroken hart. Ten eerste kwam de Heer tot Jeremia om hem te waarschuwen dat hij een oordeel over Israel zou uitzenden. Daarna vertelde Hij de profeet “Over de bergen wil Ik een wenende treurzang aanheffen, en over de dreven der steppe een klaaglied; want zij zijn doods geworden, omdat niemand erdoor trekt en men er het blaten van de kudde niet hoort; zowel het gevogelte des hemels als het vee zijn geweken, weggegaan” (Jeremia 9:10). God zelf had verdriet over het komend oordeel dat over Zijn volk zou komen.

Toen Jeremia dit hoorde deelde hij het verdriet en de last van Gods verdriet over Zijn volk. Maar wat gebeurt er wanneer we delen in Gods verdriet? De Heer geeft ons dan Zijn gedachten en Jeremia getuigde hiervan. Hij had een unieke kennis over de dingen uit zijn tijd en over de dingen die komen zouden: “de HERE der heerscharen, die u heeft geplant, heeft u met rampspoed bedreigd … de HERE nu heeft het mij doen weten en zo bemerkte ik het: toen hebt Gij mij hun daden laten zien!” (Jeremia 11:17-18). Elke gebroken, op het Woord gerichte heilige zal een onderscheidend vermogen ontvangen voor deze tijd.

Ik geloof dat God een hart als dat van mensen heeft, en dat hart is Jezus Christus wie de essentie is van de Vader. Jezus is het menselijke hart van God, die wordt geraakt door onze gevoelens van zwakheid, en hierin gedeeld heeft. Hij huilde! Hij zong! Hij verheugde zichzelf.

Waardevolle mensen van God hebben het privilege om in dit gevoel te delen, de blijdschap en de pijn van het hart van God.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

