Home > Overdenkingen > Een zuiver hart

Een zuiver hart

Wist u dat het mogelijk is om samen met de Heer met een zuiver hart te wandelen? Als u honger hebt naar Jezus dan zult u het misschien al proberen – er oprecht naar verlangen – om dit gebod van de Heer te gehoorzamen.

Ik wil u bemoedigen, het is mogelijk anders zou God nooit zo’n oproep doen. Het hebben van een zuiver hart is reeds onderdeel van het geloofsleven sinds God voor het eerst tegen Abraham sprak: “Ik ben God, de Almachtige, wandel voor mijn aangezicht, en wees onberispelijk” (Genesis 17:1).

In het oude testament zien we dat sommigen er in geslaagd zijn. David bijvoorbeeld had in zijn hart besloten om Gods geboden te gehoorzamen om zo zuiver te zijn. Hij zei “Ik wil acht geven op een onberispelijke wandel … Ik wandel in oprechtheid mijns harten in mijn huis” (Psalm 101:2).

Om met het idee van perfectie om te gaan moeten we eerst begrijpen dat perfectie niets te maken heeft met zondeloosheid, een feilloos bestaan. Nee, perfectie in de ogen van de Heer betekent iets compleet anders, het betekent heelheid, volheid en rijpheid.

De Hebreeuwse en Griekse betekenis van perfectie bevat “oprechtheid, zonder spot of smet, volkomen gehoorzaam”. Het betekent datgene afmaken waar je mee begonnen bent, volledige prestaties. John Wesley noemde dit idee van perfectie en zuiverheid “constante gehoorzaamheid”. Een zuiver hart is een gehoorzaam hart, een hart dat snel en volledig antwoord geeft aan de fluisterstem en waarschuwingen van de Heer. Een dergelijk hart zegt op alle tijden “Spreek Heer, want uw dienaar luistert. Toon me de weg en ik zal hem bewandelen”.

Een zuiver hart roept het uit samen met David “Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart, toets mij en ken mijn gedachten; zie, of bij mij een heilloze weg is, en leid mij op de eeuwige weg” (Psalm 139:23-24).

God doorzoekt inderdaad onze harten; Hij zei dit ook tegen Jeremia “Ik, de HERE, doorgrond het hart en toets de nieren, en dat, om aan een ieder te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner daden” (Jeremia 17:10). De Hebreeuwse betekenis van dit vers is “Ik penetreer, ik onderzoek ten diepste”.

Een zuiver hart wil dat de Heilige Geest komt en de innerlijke mens doorzoekt, om Zijn licht te schijnen in alle verborgen delen – om te onderzoeken en te openbaren, en om alles uit te graven en weg te nemen dat niet als Christus is. Maar zij die een verborgen zonde met zich meedragen, willen niet veroordeeld of doorzocht worden.

Een zuiver hart hunkert naar meer dan veiligheid of bedekking van zonde. Hij zoekt ernaar om altijd in Gods aanwezigheid te zijn, om samen te wonen met Hem. Dit samenleven betekent praten met de Heer, gemeenschap met Hem hebben, Zijn aangezicht te zoeken en Zijn aanwezigheid kennen.

Het doorzoeken van de harten gaat niet op een wraakzuchtige manier, maar op een helende manier. Zijn doel is niet om ons op heterdaad te betrappen in zonde of om ons te veroordelen, Hij is er op uit om ons voor te bereiden om in Zijn heilige aanwezigheid te kunnen komen als reine, pure en zuivere mensen.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: