Home > Overdenkingen > Corrigerende liefde

Corrigerende liefde

Omdat God van u houd wil Hij u reinigen en veranderen. Maar het is een liefdevolle correctie voor hen die berouw hebben tot inkeer komen. Het zou kunnen dat u reeds Gods pijlen in uw ziel voelt vanwege de zonden uit uw verleden, of vanwege uw huidige zonden. Maar als u een berouwvol hart heeft, en u zich wilt bekeren van deze misstappen dan kunt u een beroep doen op Zijn liefde. U zult gecorrigeerd worden – maar met veel genade en mededogen. U zult niet zoals de heidenen Zijn toorn voelen, maar wel een disciplinaire roede, uitgevoerd door Zijn liefdevolle hand.

Misschien heeft uw lijden wel te maken met verkeerde beslissingen die u gemaakt heeft. Hoeveel vrouwen lijden er omdat ze getrouwd zijn met een man waar God tegen gewaarschuwd heeft? Hoeveel kinderen breken de harten van hun ouders, en brengen hen naar het eind van hun latijn? Maar toch is het meestal zo dat dit gebeurt vanwege de zonden en compromissen die die ouders de afgelopen jaren gemaakt hebben.

Als u weet dat u op het laagste punt uitgekomen bent en niet dieper kan zinken, dan weet u dat het tijd is om de Heer te zoeken vanuit uw gebrokenheid. Het is tijd dat u opnieuw kracht ontvangt van de Heilige Geest. Het is tijd om vernieuwd en verfrist te worden, om een geestelijke kracht in u te hebben.

Weet u, wanneer u het uitroept naar God dan giet Hij Zijn kracht in u “Ten dage dat ik riep, hebt Gij mij geantwoord,  Gij hebt mij bemoedigd met kracht in mijn ziel. Wanneer ik wandel te midden van benauwdheid, behoudt Gij mij in het leven; tegen de toorn van mijn vijanden strekt Gij uw hand uit, en uw rechterhand verlost mij. De HERE zal het voor mij voleindigen. O HERE, uw goedertierenheid is tot in eeuwigheid. Laat niet varen de werken uwer handen” (Psalm 138:3, 7-8).

Een van de meest moeilijke dingen voor een christen is om het lijden van de rechtvaardigen te accepteren. Tot aan de tijd van Christus associeerden de joden voorspoed en een goede gezondheid met goddelijkheid. Zij geloofden dat wanneer je rijk was, in goede gezondheid verkeerde of op een andere manier gezegend was, dat dat een teken was dat God tevreden met je is. Dat is dan ook de rede waarom de discipelen van Jezus zo’n moeite hadden met de volgende uitspraak: “Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat” (Matteus 19:24). De discipelen vroegen “Wie kan dan behouden worden?”.

En zo is het vandaag de dag ook, er bestaat een leer die stelt dat wanneer je op één lijn leeft met God dat je nooit zult lijden, roep het gewoon uit naar God en Hij zal er aan komen rennen en de problemen onmiddelijk oplossen. Maar dat is niet het evangelie! De helden van het geloof die opgesomd staan in Hebreeën 11 wandelden allemaal dichtbij de Heer, en ze ondergingen stenigingen, bespottingen, mishandelingen en een gewelddadige dood (Hebreeën 11:36-38). Paulus wandelde ook dichtbij God, onderging een schipbreuk, stenigingen, zweepslagen, werd voor dood achtergelaten, gevangengezet en vervolgd. Hij verloor alles. Waarom? Dit waren allemaal beproevingen om Zijn geloof te testen voor de glorie van God.

God wil iets in onze harten leggen door al deze beproevingen heen. Hij wil dat wij in staat zijn om te zeggen “Heer, u bent mijn beschermer, en ik geloof dat u de regisseur bent over alle gebeurtenissen in mijn leven. Als mij iets overkomt dan is dat alleen omdat U het toestaat, en ik vertrouw erop dat u een doel heeft met dit alles. Help mij alstublieft om de lessen te begrijpen die U wilt dat ik leer. Als ik in wandel in rechtvaardigheid en een vreugde in mijn hart heb, dan brengt mijn leven en mijn dood u de glorie. Ik vertrouw er op dat u een glorie heeft voorbereid, een eeuwig doel die mijn verstand te boven gaat. Maar hoe het ook zij, ik zeg ‘Heer, of ik nu leef of sterf, ik ben de Uwe!'”.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: