Home > Overdenkingen > De roede van God ondergaan

De roede van God ondergaan

De psalmist schrijft een van Gods grootste beloften op: “Indien zijn zonen mijn wet verlaten, en niet naar mijn verordeningen wandelen; indien zij mijn inzettingen ontwijden, en mijn geboden niet onderhouden, dan zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen; maar mijn goedertierenheid zal Ik hem niet onthouden, mijn trouw zal Ik niet verloochenen” (Psalm 89:31-34)

God belooft om Zijn trouw en goedertierenheid nooit van ons weg te nemen, ongeacht hoe diep we zullen zinken. Maar er zijn veel gelovigen die de hevige waarschuwing in dit vers overslaan: Als we Gods wetten verlaten en ons weigeren aan Zijn geboden te houden, dan zal Hij onze overtredingen bezoeken met een goddelijke roede.

De bijbel vertelt ons dat God straft wie Hij liefheeft. We zien deze waarheid verwerkelijkt worden in David’s leven. Ga maar eens na hoe God met deze man gehandeld heeft, een trouwe dienstknecht die genoot van Gods genade. Op een bepaald punt in zijn leven zondigde David verschrikkelijk – hij wou het rechtvaardigen en hield het maandenlang verborgen. Tot God uiteindelijk zei “Genoeg!” en Hij een profeet stuurde om de zonde van David te ontmaskeren. De profeet, Natan, gebruikte een analogie om elk excuus dat David had te ontkrachten totdat de koning uiteindelijk toegaf “Ik heb gezondigd – ik ben schuldig”.

David schreef “mijn kracht struikelt door mijn ongerechtigheid, en mijn gebeente verkwijnt” (Psalm 31:11). Net als een gat in de benzinetank van een auto, zal de zonde langzaam alle kracht uit je laten weglopen. Uw vrede, uw vreugde en kracht lopen letterlijk weg totdat ze volledig verdwenen zijn. David gaf toe “niets is heel aan mijn gebeente vanwege mijn zonde” (Psalm 38:4). Hij zei in feite “Al mijn kracht is verdwenen vanwege mijn zonde. Mijn lichaam is verzwakt door wat ik gedaan heb. Mijn ongerechtigheden laten mij niet rusten”.

David ervaarde Gods pijlen, Hij schreef “want uw pijlen zijn op mij nedergekomen, uw hand is op mij neergedaald” (Psalm 38:3). Deze geliefde dienstknecht leerde op dat moment over de vreze Gods. En een deel van deze pijnlijke les was dat hij Zijn vrede in de Heer verloor. Nu roept hij het uit “Hij heeft op de weg mijn kracht gebroken” (Psalm 102:23).

Ik ken christenen die in een complete verwarring leven simpelweg omdat ze zich volledig onderdompelen in de zonde. Deze holle zielen zijn altijd teneergeslagen, zwak, altijd aan het worstelen maar komen nooit ergens. Ik ken ook mensen met een bediening die maar niet stil kunnen zitten vanwege hun zonden. Ze zijn altijd druk, aan het werk, en gaan nooit Gods rust in.

Het maakt echt niet uit wie u bent – als u een verborgen zonde met u meedraagd zult u continu verstoringen ondervinden in uw leven, uw huis, uw gezin, uw werk. U zult met een toenemende mate rusteloos worden, verward, heen en weer geslingerd door eindeloze zorgen en angsten. En al uw vrede en kracht zullen uit u weglopen.

God wil niet Zijn dienaren ontmaskeren, veel liever vergeeft Hij hen, en reinigt en bedekt Hij onze zonden. De ontmaskering van een verborgen zonde is Gods laatste poging om een opstandig, hypocriet kind te redden, die besloten heeft zijn zonde te verstoppen en de geestelijke mens te spelen. Gods roede is uitsluitend bestemd voor onverbeterlijke, onbekeerde en valse gelovigen. In Zijn liefde zal Hij Zijn rechtvaardigen discipline bijbrengen, maar de roede is voor de wetteloze.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

