Home > Overdenkingen > Na het zeven

Na het zeven

Toen Petrus gezeefd werd faalde hij volledig – maar niet in Zijn geloof. U zult misschien denken “Hoe kan dat? Deze man ontkende tot drie maal toe dat hij de Heere Jezus kent”.

Maar weet u, als Petrus dat had nagelaten, dan had Jezus’ gebed geen waarde gehad. Ik weet dat het geloof van Petrus niet viel omdat toen hij zweerde Jezus niet te kennen het leek alsof de Heer een vriend verloor en een gezalfde discipel. Petrus keek in de ogen van de Heere Jezus – en smolt. Hij herinnerde dat de Heer hem gezegd had “U zult mij drie keer verloochenen” en “hij ging naar buiten en weende bitter” (Lucas 22:61-62). Weende bitter betekent in het Grieks in feite “een gewelddadig huilen”. Ik stel me zo voor dat Petrus richting de bergen van Judea liep, en op zijn gezicht viel met z’n handen uitgestrekt, en het uithuilde “O Vader, hij had gelijk. Ik heb niet willen luisteren, hij waarschuwde mij er al voor dat satan zal proberen om mijn geloof te vernietigen. Ik ben er nog niet klaar voor! Sterven voor Jezus? Waarom, ik kan het niet eens opnemen voor een kamermeisje. Vergeef me Heer – ik hou van hem, naar wie moet ik mij anders wenden?”.

Ik stel me zo voor dat Petrus in de geest op stond terwijl de Geest van God door hem heen stroomt, zijn handen opgericht naar de hemelen, terwijl hij het uitroept “Satan, verdwijn! Ik heb hem teleurgesteld, maar ik hou nog steeds van hem. Hij heeft beloofd, sterker nog, hij heeft geprofeteerd dat ik zal terug keren en een steun zal zijn voor anderen, een rots. Ik ga terug naar mijn broeders en zusters!”. En inderdaad, Petrus was de eerste discipel die bij de graftombe aankwam toen de Heere Jezus was opgestaan. En was samen met de andere discipelen aanwezig toen de Heere Jezus later terugkwam in hun midden. Hij was aan het aanbidden toen de Heere Jezus werd verheerlijkt. En het was Petrus die gebruikt werd als spreekbuis van God op de dag van Pinksteren – en wat een fantastische preek predikte hij daar!

Er keren vandaag de dag een vloed van nieuwe bekeerlingen zich tot de Heer, joden en heidenen, en ook veel mensen die terugkeren na teruggevallen te zijn. Waar zullen zij kracht vinden voor de komende dagen? Van de terugkerende, gezeefde heiligen, die met volle authoriteit kunnen zeggen “Vertrouw niet op jezelf, pas op wanneer je denkt te staan, opdat je niet zult vallen” (zie 1 Korintiërs 10:12).

Bemerkt u een verleidelijke aantrekkingskracht in uw leven? Brouwen er diepe problemen en zorgen in uw hart? Hoor dan de woorden van de Heere Jezus en realiseer uezelf dat satan misschien wel toestemming heeft ontvangen om u te zeven. Neem het niet te licht op. U hoeft niet te falen zoals Petrus deed, sterker nog, we dienen zijn getuigenis te lezen en erdoor gewaarschuwd te worden. Maar zelfs als u dan gefaald heeft, kunt u naar de Heere Jezus kijken zoals Petrus deed en u herinneren dat Jezus voor u bidt. Bekeer uzelf, keer terug en deel vervolgens uw ervaringen met anderen die gezeefd worden.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

