Home > Overdenkingen > Wees niet bang om te falen

Wees niet bang om te falen

Toen Adam gezondigd had probeerde hij zich te verstoppen voor God. Petrus verloochende Jezus, en was bang om Hem onder ogen te komen. Toen Jona weigerde om te prediken in Nineve, drijfde zijn angst hem de oceaan in, om zo weg te vluchten van de aanwezigheid van de Heer.

Er bestaat iets veel ergers dan falen en dat is de angst die ermee gepaard gaat. Adam, Jona en Petrus renden allemaal stuk voor stuk weg van God, niet omdat ze niet meer van Hem hielden, maar omdat ze bang waren dat Hij boos op hen was.

De aanklager wacht af, als een gier, tot het moment komt dat u op een af andere manier de fout in zult gaan. En dan gebruikt hij elke leugen om te zorgen dat u op zult geven, om u ervan te overtuigen dat of God te heilig is of dat u te zondig bent om nog terug te keren naar Hem. Of hij maakt u angstig omdat u niet perfect genoeg bent of dat u nooit uw fout te boven zult komen.

Het kostte veertig jaar om de angst uit Mozes weg te krijgen en hem bruikbaar te maken voor het plan dat God met hem had. Als Mozes, of Jakob of David bij de pakken waren gaan neerzitten, dan hadden we misschien nooit gehoord van deze mannen. Maar toch stond Mozes weer op en werd een van Gods grootste helden. Jakob zag zijn eigen zonden onder ogen, en werd verzoend met zijn broers die hij had bedrogen, en bereikte diverse overwinningen. David rende het huis van God in en vond vergeving en vrede, hij keerde terug naar zijn Heer. Jona ging ook zijn stappen na, en deed wat hij in het begin weigerde en bracht zo een complete stad tot bekering.

In 1958 zat ik huilend in mijn auto, want ik dacht dat ik een verschrikkelijke mislukkeling was. Ik werd even daarvoor een rechtzaal uitgegooid terwijl ik dacht dat ik door God daarheen geleid werd om te getuigen voor zeven jonge moordenaars. Mijn poging om God te gehoorzamen en die jonge schoffies te helpen leek een grote mislukking te worden.

Ik huiver bij de gedachte als ik nadenk hoeveel zegeningen ik gemist zou hebben als ik op dat moment opgegeven zou hebben. Ik ben vandaag de dag zo blij dat God me geleerd heeft om mijn falen onder ogen te zien en door te gaan met de volgende stap die Hij voor mij verlicht.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

