Home > Overdenkingen > Gehoorzaamheid is beter dan zegen

Gehoorzaamheid is beter dan zegen

“Daarop zei Samuel: ‘Schept de HEER meer behagen in offers dan in gehoorzaamheid? Nee! Gehoorzaamheid is beter dan offers, volgzaamheid is beter dan het vet van rammen” (1 Samuël 15:22)

Er staat geschreven “Gehoorzaamheid is beter dan offers” en ik zeg dat het ook beter is dan zegen. Dit is de diepere betekenis van het verhaal waarin Abraham zijn zoon Isaak offert op het altaar. God zei “Ga dit doen” en hij gehoorzaamde. Verliet Abraham dat altaar omdat “God van gedachte was verandert”? Ik denk het niet, God verlangde enkel en alleen gehoorzaamheid en ontving dit. Ik heb dat afgelopen dag nog meegemaakt, God vertelde mij dat ik moest onderhandelen en Hij gaf me elk bewijs en overtuiging waarom ik een bepaalde zaak moest claimen. Ik deed alles wat binnen mijn macht lag om het te verkrijgen, maar ik kreeg het niet! Wat nu! Is God niet te vertrouwen? Moet ik er soms aan twijfelen dat Hij tot mij gesproken heeft? Of moet ik nu geloven dat satan mij tegenwerkt? Nee! Ik zocht de Heer en Hij zei “Ga dit doen” en ik deed het. Ik zal vrede vinden in mijn gehoorzaamheid, dat maakt het veel beter dan zegen.

Een dienaar van God moet gehoorzamen zonder twijfel, en zonder je af te vragen “waarom” want ook dat is geloof. Als een meester zijn dienaar opdraagt om te gaan, moet hij gaan. En als die meester opdraagt om terug te komen komt hij terug.

“Wil Hij mij doden, ik blijf op Hem hopen” (Job 13:15)

Kan een mens God nog steeds met heel zijn hart vertrouwen wanneer blijkt dat hij zich niet aan zijn beloften houd? Kan een mens nog steeds woorden van geloof spreken wanneer blijkt dat hij op een doodlopende weg loopt? De grote mannen Gods deden dit! Deze mannen stonden oog in oog met de meest grote beproevingen. God heeft hele eigenaardige manieren om geloof op te bouwen in Zijn kinderen, en hoe dieper je in Hem bent, en hoe langer je met Hem wandelt hoe eigenaardiger deze testen zullen zijn. Maar verval niet in een denkpatroon dat al deze zaken een teken zijn dat je Hem teleursteld! Bedenk uzelf dat wonderen kunnen alleen voorkomen temidden van onmogelijkheden … Dus als u er naar verlangt een man of vrouw van geloof te zijn – wees dan klaar voor een leven met de meest eigenaardige beproevingen en louteringen.

Geloof ontstaat door te gebruiken wat je hebt. Wacht niet totdat de obstakels verwijderd zijn, loop ongeacht dat alles gewoon door (alles zal uiteindelijk meewerken ten goede). Het meest kritieke stukje van het geloof is net dat laatste stukje van de weg wanneer wij het niet meer zien.

  1. Yvonne
    28-07-2009 om 18:54

    Ik merk inderdaad dat dit een waarheid is.
    Gehoorzaamheid, Hem willen volgen zegt iets over de relatie en het vertrouwen dat wij in Hem hebben. We kunnen dingen offeren, maar dat zegt nog niets over onze relatie met Hem.

    Zijn wil is: ons dichtbij Zijn hart te dragen, en ons te leren wandelen in geloof en vertrouwen. Het feit dat wij vertrouwen als we niet begrijpen, en gehoorzamen als we niet zien laat zien dat we leven in geloof. Wanneer wij offeren, kan onze hartsgesteldheid heel anders zijn dan het lijkt.

    En soms vind ik het heel moeilijk, en grijp ik de twijfels om mij heen vast, en wandel ik simpelweg in ongeloof. Maar ik wil omkeren, niet in twijfel maar in Zijn waarheid, niet in ongeloof maar in kinderlijk vertrouwen op Hem. Want in Hem is leven, rust, liefde en geluk welke de wereld niet kan bieden. In Hem wil ik zijn, in Zijn armen ben ik sterk (L)

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

