Home > Overdenkingen > Toenemend geloof

Toenemend geloof

“En de apostelen zeiden tot de Here: Geef ons meer geloof” (Lucas 17:5). De mannen die behoorden tot de intimi van Christus vroegen om iets belangrijks aan hun Heer. Zij wilden een dieper begrip ontvangen van de betekenis en de werking van geloof. Ze zeiden “Heer, wat voor geloof verlangt U van ons? Geef ons een openbaring van de Koning die U behaagt. Wij willen het geloof grijpen in haar volle betekenis”.

Aan de oppervlakte lijkt dit verzoek prijzenswaardig. Toch denk ik dat de discipelen dit aan de Heere Jezus vroegen omdat zij in de war waren. In het vorige hoofdstuk had Christus hen verbijsterd door te zeggen “Wie in zeer weinig getrouw is, is ook in veel getrouw. En wie in zeer weinig onrechtvaardig is, is ook in veel onrechtvaardig. Indien gij dus niet getrouw geweest zijt ten aanzien van de onrechtvaardige Mammon, wie zal u dan het ware goed toevertrouwen?” (Lucas 16:10-11).

Jezus wist dat zijn volgelingen het liefst de dingen die zij onbelangrijk achten vermeden. Dus vertelde Hij hen “Als u trouw bent in het kleine, de fundamentele zaken van het geloof, zult u ook trouw zijn in het grotere. Dus bewijs dat u trouw bent in de fundamenten, want hoe kunnen de diepere zaken anders aan u toevertrouwd worden?”

Als we eerlijk zijn moeten we voor onszelf toegeven dat we veel lijken op de discipelen van Jezus. We willen ook het liefst direct naar de grote en diepere dingen van het geloof en het geloof ontvangen om bergen te verzetten. En, net als de discipelen, beoordelen wij het geloof op zichtbare resultaten.

Maar waar geloof heeft niets te maken met de grootte of de hoeveelheid werken die u tracht te verzetten. Het heeft meer te maken met de focus en de richting van uw leven. Ziet u, God is meer begaan met wie u aan het worden bent dan met uw grootse visies.

God is er meer in geïnteresseerd dat Hij mij volledig voor zichzelf wint, dan dat ik de wereld voor Hem win.

 

 

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: