Home > Overdenkingen > Elkaar verdragen

Elkaar verdragen

“Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo” (Kolossenzen 3:13).

Elkaar verdragen en vergeven zijn twee verschillende zaken. Verdragen betekent staken met elke handeling of gedachte vanuit wraak. Met andere woorden “Neem de zaak niet in eigen handen, maar verdraag in plaats daarvan de pijn. Leg het neer en laat het met rust”.

Verdragen is niet zozeer een nieuw testamentisch begrip, Spreuken vertelt ons ook “Zeg niet: Zoals hij mij deed, zo zal ik hem doen; ik vergeld de man naar zijn doen” (Spreuken 24:29). We kunnen een krachtig voorbeeld hiervan vinden in het leven van David. Hij droeg een woede met zich mee richting een man die Nabal heette, omdat Nabal weigerde om hem te helpen toen hij hulp nodig had. David wou wraak nemen maar hij gehoorzaamde de raad van God “Wreek jezelf niet, laat de Heer je strijd strijden”. De situatie werd opgelost met de tijd, en David prees de Heer voor Zijn ingrijpen. Het hele verhaal kunt u nalezen in 1 Samuel 25.

David had nog een andere kans op wraak toen hij zijn achtervolger, Saul, al slapend in een grot vond. David’s mannen drongen er op aan “Dit is de wil van God. Hij heeft jou Saul in handen gegeven, dood hem nu en wreek jezelf”. Maar David weigerde dit, en in plaats daarvan sneed hij een stuk van het kleed van Saul af zodat hij later kon bewijzen dat hij hem had kunnen doden. Een wijze handeling als dit is de manier van God om onze vijanden tot schaamte te brengen, en dat was ook het geval toen David het stuk kleed aan Saul liet zien. Saul reageerde: “Gij zijt rechtvaardiger dan ik, want gij hebt mij goed gedaan, terwijl ik u kwaad gedaan heb. gij hebt heden getoond, hoezeer gij mij goed hebt gedaan: hoewel de HERE mij in uw macht had overgeleverd, hebt gij mij niet gedood” (1 Samuel 24:18-19).

Nu komen we op vergeving die twee andere geboden omvat: (1) Je vijanden liefhebben en (2) bid voor hen (Matteus 5:44). Een wijze oude predikant heeft ooit eens gezegd “Als u kunt bidden voor uw vijanden, dan kunt u alles aan”. Ik heb in mijn eigen leven gemerkt dat dit echt waar is.

Jezus heeft nooit gezegd dat vergeving gemakkelijk is, toen Hij ons gebood “Heb uw vijanden lief”. Het griekse woord hier voor “liefhebben” betekent niet iets als “affectie tonen” maar veel eerder “moreel begrip tonen”. Iemand vergeven is uds niet een kwestie van genegenheid voor iemand opwekken, maar vergeven is een morele beslissing maken om alle haat uit onze harten te verwijderen.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

