Home > Overdenkingen > Gekozen om vrucht te dragen

Gekozen om vrucht te dragen

“Jullie hebben mij niet uitgekozen, maar ik heb jullie uitgekozen. En ik heb jullie eropuit gestuurd om vrucht te dragen en om jullie vrucht blijvend te laten zijn” (Johannes 15:16).

Vele oprechte Christenen denken dat vrucht dragen betekent dat ze mensen naar Jezus moeten leiden, en dat deze mensen de vruchten zijn. Maar vrucht dragen betekent veel meer dan slechts het winnen van zielen.

De vruchten waar de Heere Jezus over spreekt is gelijkheid aan Christus. Simpel gezegd, vrucht dragen betekent het beeld van Jezus dragen. En de zin “veel vrucht” betekent “een toenemende vorming naar het beeld van Jezus”.

Meer en meer als Jezus worden is het grootste doel in ons leven. Dit doel dient centraal te staan in al onze activiteiten, onze levensstijl, onze relaties. Inderdaad, al onze gaven en roepingen – ons werk, onze bediening en onze getuigenis moeten voortkomen uit dit ene doel.

Als ik in mijn hart niet als Christus ben – als ik niet merkbaar meer als Hem wordt – dan heb ik Gods doel voor mijn leven gemist.

Ziet u, Gods doel voor mij kan niet worden vervuld door wat ik doe voor Christus. Het kan niet gemeten worden door iets wat ik bewerkstellig, zelfs niet als ik de zieken genees of demonen uitdrijf. Nee, Gods doel wordt slechts vervuld in mij door wat ik word in Hem. Het gelijk worden aan Jezus draait niet om wat ik doe voor de Heer, maar het gaat er om hoe ik word gevormd naar Zijn beeld.

Ga eens naar een christelijke boekhandel en lees de titels die op de planken staan. De meeste boeken die u daar zult vinden zijn van die zelf-hulp boeken met onderwerpen als “Hoe overwin ik mijn eenzaamheid” of “Hoe overwin ik mijn depressie” of “Hoe vind ik voldoening”. Waarom is dat? Het is omdat wij het met z’n allen compleet verkeerd begrepen hebben. We zijn niet geroepen om een succes te zijn, om vrij te zijn van alle problemen, om speciaal te zijn of om “het te maken”. NEE, we missen hiermee het ene belangrijkste doel, de grootste roeping, die ene focus, die bedoeld is om centraal te staan in onze leven: om vrucht te dragen in onze gelijkheid aan en eenheid met Christus.

Jezus was voor de volle 100% gegeven aan de Vader en dat betekende alles voor Hem. Hij stelde “Ik doe niets en ik zegt niets zonder dat de Vader het mij gezegd heeft”.

Dus wilt u “meer vrucht” dragen in uw leven, die voorkomt vanuit het feit dat u meer als Christus wordt? Dan moeten we luisteren en pas handelen wanneer de Vader dit zegt. We vervullen het doel van ons leven alleen maar wanneer we beginnen om anderen net zo lief te hebben zoals Jezus ons lief heeft. En we worden meer als Christus wanneer onze liefde voor anderen toeneemt.

“Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad; blijft in mijn liefde” (Johannes 15:9). Zijn gebod is vrij duidelijk: “Gaat heen en heb anderen lief. Geef aan anderen diezelfde onvoorwaardelijke liefde en genade zoals ik u getoond heb”. We worden meer als Jezus als onze liefde voor anderen toeneemt. Vrucht dragen komt in de basis neer op hoe we om gaan met andere mensen.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: