Home > Overdenkingen > Nieuwe kracht vinden

Nieuwe kracht vinden

Hoe snel vergeten we de bevrijdingen die God verricht in onze levens? Hoe gemakkelijk nemen we de wonderen die Hij in onze levens getoond heeft voor lief? Maar toch zegt de bijbel ons keer op keer “Herinner uw bevrijdingen”.

We zijn wat dat betreft net als de discipelen. Zij begrepen de wonderen van Christus ook niet toen Hij op een bovennatuurlijke manier duizenden mensen voedde met slechts een paar broden en vissen. De Heere Jezus verrichte dit wonder tot tweemaal toe, waarbij Hij de ene keer 5000 man te eten gaf, en de keer daarop 4000 man. Maar een paar dagen later hadden de discipelen deze hele gebeurtenis alweer vergeten.

Dit gebeurde toen de Heere Jezus hen waarschuwde over het zuurdesem van de Farizeeën. De discipelen dachten dat Hij dit zei omdat ze vergeten waren broden mee te nemen voor de reis. Maar Christus antwoorde hen en zei: “Hebben jullie het nog altijd niet begrepen? Zijn jullie dan de vijf broden vergeten waarmee vijfduizend man gevoed werd en het aantal manden dat jullie ophaalden? En zijn jullie de zeven broden vergeten waarmee vierduizend man gevoed werd en het aantal manden dat jullie toen ophaalden?” (Matteus 16:9-10)

Wat vertelt dit schriftgedeelte ons? Het is duidelijk dat geen enkele discipel even stopte om na te denken wat er nu eigenlijk gebeurde toen deze wonderlijke spijziging plaatsvond. Probeert u zich eens voor te stellen dat deze mannen tussen de menigte doorliepen. En de manden droegen terwijl ze de broden en vissen uitdeelden die op een wonderbaarlijke manier voor hun ogen werden vermenigvuldigd. U zou denken dat deze discipelen op hun knieën hadden moeten vallen en riepen “Hoe is dit mogelijk? Dit is geweldig! Dit gaat het menselijk verstand totaal te boven, o Jezus u bent werkelijk Heer!”. Ik kan me voorstellen dat ze er op aandrongen bij hen die werden bediend “Hier, eet van dit wonderbaarlijke brood, Jezus heeft hierin voorzien”.

De discipelen zagen deze wonderen met hun eigen ogen, maar toch viel hen de grootsheid ervan niet op. Ze begrepen de wonderen niet en vergaten, net als u en ik, Gods wonderen in hun levens. De bevrijdingen van gisteren zijn snel vergeten temidden van de problemen die zich vandaag voor doen.

Door de hele bijbel heen lezen we “Denk aan de machtige arm van de Heer, die wonderen verricht ten goede van u. Herinner u alle bevrijdingen uit het verleden”. Neem bijvoorbeeld Mozes’ vermaning aan Israel na het wonder dat zich afspeelde bij de Rode Zee: “Gedenkt deze dag, waarop gij uit Egypte, uit het diensthuis, gegaan zijt; want met een sterke hand heeft de HERE u daaruit geleid …” (Exodus 13:3)

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: