Home > Overdenkingen > Verheug u in de Heer

Verheug u in de Heer

“Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u!” (Filippenzen 4:4). Dit zijn de slotwoorden van Paulus aan de Filippenzen. Hij zei niet “Ik zit in de gevangenis en deze ketens zijn een zegen. Ik ben zo blij vanwege mijn pijn”. Nee, ik ben ervan overtuigd dat Paulus dagelijks bad voor zijn vrijlating en dat hij het zo nu en dan het uitschreeuwde om kracht om het vol te kunnen houden. Zelfs Jezus, in Zijn uur van beproeving en pijn, riep het uit tot de Vader “Waarom heeft u mij verlaten?”. Dat is de eerste reactie temidden van onze van onze beproevingen, te roepen “Waarom?”, gelukkig is de Heer geduldig met ons.

Maar God heeft er ook in voorzien dat onze “wat als” en “waarom” vragen beantwoord worden in Zijn woord. Paulus schreef “daar zij weten, dat ik tot verdediging van het evangelie gesteld ben … Christus wordt bekendgemaakt, en daar ben ik blij om. En dat zal ik ook blijven” (Fillipenzen 1:16-18). Met andere woorden vertelt hij ons: “Ik weet dat Gods woorden worden getoetst op basis van mijn reactie op deze beproeving. Ik heb mezelf er op ingesteld dat ik niets wil doen dat het evangelie te schande maakt of het krachteloos doet lijken. Het feit is dat Christus gepredikt wordt door mijn kalme gelaat, door mijn rust temidden van dit alles. Iedereen die mij ziet weet dat het evangelie dat ik predik mij door moeilijke tijden heen brengt. Het bewijst dat de Heer iedereen door welke situatie dan ook kan heen leiden, elk vuur en elke vloed, en Zijn evangelie zal verkondigd worden door deze ervaring heen”

Hier is de boodschap die ik hoor door Paulus en Abraham heen: We hoeven niets groots te doen voor de Heer, we dienen Hem alleen te vertrouwen. Onze rol is om onze levens in Gods handen te leggen en te geloven dat Hij voor ons zal zorgen. Als we dat simpelweg doen, dan wordt Zijn evangelie verkondigd, ongeacht wat onze omstandigheden zijn. En Christus zal geopenbaard worden in ons, vooral in onze moeilijke omstandigheden.

Sam, een ouderling in onze gemeente, vertelde mij eens “Pastor David, de manier waarop u reageert in moeilijke tijden is een getuigenis voor mij”. Wat Sam zich niet realiseerde is dat zijn leven als een preek is voor mij. Hij leeft met een chronische pijn die hem ervan weerhoud om een goede nachtrust te hebben. Maar ondanks deze constante pijn is zijn toewijding aan de Heer als een getuigenis voor ons allemaal. Zijn leven verkondigd Christus net zo krachtig als welke preek van Paulus dan ook.

Wordt Christus verkondigd temidden van uw huidige omstandigheid?
Ziet uw familie de kracht van het evangelie werken in u?
Of zien zij slechts paniek, wanhoop en twijfel aan Gods trouw?
Hoe reageert u op uw verwondingen en moeilijkheden?

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

