Home > Overdenkingen > Door alles heen

Door alles heen

Toen Paulus terrecht stond in Rome werd hij onder verschrikkelijke omstandigheden vastgehouden (lees Filippenzen 1:13-14). Hij werd 24 uur per dag bewaakt door soldaten en zijn voeten waren aan beide kanten vastgeketend aan een soldaat. Deze mannen waren ruw en gehard en vloekten regelmatig. Ze hebben het allemaal meegemaakt, en in hun werk was elke gevangen man een schuldige crimineel, dus ook Paulus.

Stel uzelf eens de onwaardigheden voor die Paulus moest ondergaan in die situatie. Hij had geen tijd voor zichzelf, geen enkel moment van vrijheid. Elk bezoek van zijn vrienden werd nauwlettend in de gaten gehouden, terwijl de wachters waarschijnlijk elk gesprek van Paulus belachelijk maakten. Het had vrij gemakkelijk gekunt dat de waardigheid van deze man van God compleet verdween door deze behandeling.

Denk er maar eens ove na, hier was een man die heel actief geweest is, ervan houd om de wegen en zeeën te bereizen om andere christenen te ontmoeten. Paulus haalde zijn grootste vreugde uit het bezoeken van gemeenten die hij gesticht had. Maar nu was hij vastgeketend, letterlijk gebonden aan de hardste, goddeloze mannen die er bestaan.

Paulus had twee opties in zijn situatie. Hij kon vervallen in een morbide en zure houding, waarin hij dezelfde zelf-gerichte vraag keer op keer weer stelt: “Waarom ik?”. Hij kon de put van wanhoop in klimmen, zichzelf een hopeloze depressie aanpraten, terwijl hij volledig geconsumeerd is door de gedachte “Hier ben ik, compleet vastgebonden, mijn bediening is stopgezet, terwijl anderen daar buiten genieten van een oogst van zielen. Waarom?”.

Maar Paulus koos ervoor om te vragen “Hoe kan mijn huidige situatie glorie en eer brengen aan Jezus Christus? Hoe kan er iets goeds gedaan worden met deze beproeving?”. Deze dienaar van God had zichzelf er op ingesteld: “Ik kan mijn omstandigheden niet veranderen. Ik kan zelfs sterven in deze situatie. Maar ik weet dat mijn stappen gerangschikt zijn door de Heer. Daarom ga ik Christus vereren en een getuigenis zijn voor de wereld terwijl ik hier vastgeketend zit”. “ook nú Christus zal worden grootgemaakt in mijn lichaam, hetzij door mijn leven, hetzij door mijn dood” (Filippenzen 1:20).

Paulus’ houding demonstreert de enige manier hoe we uit onze donkere put van ongelukkigheid en zorgen kunnen komen. Ziet u, het is mogelijk onze hele toekomst te verpesten door angstig te wachten tot we gered worden uit ons lijden. Als dat onze focus wordt, dan missen we het wonder en de vreugde van onze werkelijke vrijmaking door dit proces.

Overweeg Paulus’ uitspraak: “U moet weten, broeders en zusters, dat wat mij is overkomen er juist toe bijdraagt dat het evangelie wordt verspreid” (Filippenzen 1:12). Paulus zegt hier “Heb geen medelijden met mij en denk niet dat ik ontmoedigd ben over mijn toekomst. En zeg alsjeblieft niet dat mijn werk gedaan is. Ja, ik zit vastgeketend en ik moet lijden, maar het evangelie wordt verkondigd door dit alles heen”.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

