Home > Overdenkingen > De ultieme geloofstest

De ultieme geloofstest

Er komt een tijd in het leven van iedere gelovige – maar ook van de gemeente – dat God ons onderwerpt aan een ultieme geloofstest. Het is dezelfde test als Israel onderging toen ze geconfronteerd werden met de wildernis. Wat is deze test?

Het is om op te zien naar alle gevaren die ons tegemoetkomen – de reuze problemen, de hoge muren van ellende, de overheden en machten die er op uit zijn om ons te vernietigen – en om onszelf ten volle te werpen op Gods beloften. De test is om onszelf toe te wijden aan een leven in overtuiging en vertrouwen op Zijn woord. Het is een toewijding om te geloven dat God groter is dan al onze problemen en vijanden.

Onze hemelse Vader is niet op zoek naar een geloof die een probleem tegelijkertijd afhandeld. Hij zoekt naar een levenslang geloof, een levenslange toewijding om Hem te vertrouwen op het onmogelijke. Dit type geloof brengt een kalmte en een rust naar onze zielen, ongeacht wat onze situatie is. En we hebben deze kalmte omdat we ons voor eens en altijd gesettled hebben, “Mijn God is groter. Hij is in staat om mij uit wat voor situatie dan ook te leiden”.

Onze Heer is liefdevol en lankmoedig, maar Hij zal niet toestaan dat Zijn volk wandelt in ongeloof. Het kan zijn dat u al eens eerder van tijd op tijd getest bent, maar nu is de tijd gekomen dat u een beslissing dient te maken. God verlangt een geloof die de ultieme test doorstaat, een geloof dat niet toestaat dat er ook maar iets is dat u van uw vertrouwen en overtuiging in Zijn trouw zal afhouden.

Er is zoveel theologie te vinden rondom het onderwerp van geloof. Maar simpel gezegd kunnen we het niet opwekken, we kunnen het niet creëren door voor onszelf te herhalen: “Ik geloof, ik geloof echt …”. Nee, geloof is een toewijding om God te gehoorzamen. Gehoorzaamheid weerspiegeld geloof.

Toen Israel oog in oog stond met Jericho, werd het volk vertelt geen enkel woord te spreken, maar om simpelweg te marcheren. Deze trouwe gelovigen fluisterde niet tegen zichzelf “Help mij om te geloven Heer. Ik wil zo graag geloven”. Nee, zij waren gefocust op dat ene ding dat God van hen vroeg: om Zijn woord te gehoorzamen en vooruit te gaan.

Dat is geloof. Het betekent dat je je hart er op instelt om alles dat in Gods woord geschreven staat te gehoorzamen, zonder twijfels en zonder het te licht op te vatten. En we weten dat als onze harten er op uit zijn om te gehoorzamen, dat God er voor zal zorgen dat Zijn woord voor ons helder is, zonder enige verwarring. Bovendien, als Hij ons opdraagt om iets te doen, zal Hij ons voorzien van de macht en de kracht om te gehoorzamen: “laat de zwakke zeggen, ik ben sterk” (Joel 4:10). “Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht” (Efeziërs 6:10).

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: