Home > Overdenkingen > Vrede en de Heilige Geest

Vrede en de Heilige Geest

Aan wie schenkt de Heere Jezus zijn vrede? U zult misschien denken “Ik ben het niet waard om in Jezus’ vrede te wandelen. Ik ken nog teveel worstelingen in mijn leven, mijn geloof is zo zwak”.

U zou er goed aan doen om de mensen aan wie Jezus Zijn vrede gaf eens goed te bekijken. Geen enkele van hen was het waar en niemand van hen had er recht op.

Neem Petrus bijvoorbeeld, Jezus stond op het punt om Zijn vrede op een bedienaar van het evangelie te leggen die op het punt stond vervloekingen er uit te spuwen. Petrus was ijverig in zijn liefde voor Christus, maar hij stond ook op het punt om Hem te ontkennen.

Dan hebben we nog Jakobus en zijn broer Johannes, mannen met een competitieve geest, altijd op zoek naar erkenning. Ze vroegen of ze aan de rechterkant en de linkerkant van Jezus mochten zitten toen Hij opvoer naar Zijn troon in de heerlijkheid.

De andere discipelen waren ook al niet veel beter, ze droegen een woede met zich mee richting Jakobus en Johannes omdat ze altijd probeerden de show te stelen. Dan was er ook nog Thomas, een man van God die aan twijfel overgeleverd was. Alle discipelen hadden zo’n tekort aan geloof dat het Jezus verbaasde. En inderdaad, in de meest moeilijke tijd waar Jezus doorheen moest gaan lieten ze Hem allemaal in de steek en vluchtte ze weg. Zelfs na de opstanding, toen het woord rondging dat Jezus was opgestaan, hadden de discipelen er moeite mee om dat te geloven.

Maar er is meer, het waren ook mannen die in de war waren. Ze begrepen de wegen van de Heer niet. Zijn gelijkenissen verwarde hen, en na de kruisiging verloren ze elke vorm van eenheid die ze eens hadden, en werden ze verspreid in alle richtingen. Wat een vreemde situatie moet dat zijn geweest: Deze mannen zaten vol met angst, ongeloof, verdeeldheid, zorgen, verwarring, concurrentie-drift en trots. Maar toch was het aan deze zelfde dienaren aan wie Jezus zei “Ik ga jullie Mijn vrede schenken”.

De discipelen waren niet uitgekozen omdat ze zo goed of rechtvaardig waren; dat moge duidelijk zijn. Het was ook niet omdat ze bepaalde talenten of mogelijkheden hadden. Het waren vissers en arbeiders, zachtmoedig en nederig. Jezus riep en koos de discipelen omdat Hij iets in hun harten zag. Als Hij naar hen keek, wist Hij dat een ieder van hen zich zou overgeven aan de Heilige Geest. Op dit punt, was een belofte van vrede alles wat de discipelen hadden. De volheid van die vrede moest nog aan hen gegeven worden op Pinksteren. Dat is het moment dat de Heilige Geest zou komen en woning in hen zou maken. We ontvangen de vrede van Jezus door de Heilige Geest. Deze vrede komt tot ons als een Geest die ons de Heere Jezus openbaart. Hoe meer je van Jezus wilt ontvangen, hoe meer de Geest je dingen van Hem zal tonen – en hoe meer vrede van Christus je zult ontvangen.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: