Home > Overdenkingen > De leugens van de vijand

De leugens van de vijand

In onze momenten van beproeving en verleiding, onze woestijn-perioden, komt satan naar ons toe om leugens naar ons hoofd te slingeren: “Je bent nu omsingeld, er is geen weg meer terug. Er zijn sterkere dienaren geweest dan jij die opgegeven hebben in deze omstandigheden, het is nu jou beurt om onderuit te gaan. Je bent een mislukking, als dat niet zo was had je ook niet in deze situatie gezeten. Er is iets mis met jou en God is ontevreden met jou”.

Temidden van zijn beproeving gaf Hizkia zijn hulpeloosheid toe. De koning realiseerde zich dat hij geen kracht had om de kwaadaardige stemmen te doen stoppen, de stemmen van ontmoediging, bedreigingen en leugens. Hij wist dat hij zichzelf niet kon bevrijden uit deze strijd, dus zocht hij de Heer om hulp. En God antwoorde door de profeet Jesaja naar hem te sturen met een boodschap “De Heer heeft uw noodkreet gehoord. Vertel satan nu, die aan uw poorten staan, ‘Jij bent degene die neergaat, via de weg dat je hier gekomen bent zul je ook weer vertrekken'”.

Hizkia was bijna in de misleiding van de vijand getrapt. Het feit is dat als we niet opstaan tegen de leugens van satan – en als we in ons uur van nood ons niet in geloof wenden tot de Heer in gebed, als we geen kracht vinden in de beloften van God om ons te bevrijden – dan zal de duivel alleen maar dichterbij kunnen komen door ons aarzelende geloof en zijn aanvallen intensiveren.

Hizkia ontving kracht uit het woord dat hij ontving, en hij was in  staat om tegen Sanherib te zeggen “Duivelse koning, je hebt mij niet gelasterd, je hebt gelogen tegen God zélf. Mijn Heer zal mij bevrijden en omdat jij Hem hebt gelasterd zul jij Zijn toorn onder ogen moeten zien!”.

De Schrift vertelt ons dat God Hizkia en het land Juda diezelfde nacht nog op een bovennatuurlijke manier bevrijdde: “In die nacht ging de Engel des HEREN uit en sloeg in het leger van Assur honderdvijfentachtigduizend man. Toen men vroeg in de morgen opstond, zie, zij allen waren lijken” (2 Koningen 19:35).

Gelovigen staan vandaag de dag niet alleen op een belofte maar op het bloed van Jezus Christus. En door dat bloed hebben wij overwinning ontvangen op elke zonde, verleiding en strijd die we in ons leven tegen zullen komen. Misschien heeft u onlangs nog leugens moeten aanhoren van de duivel. Ik vraag u: Gelooft u dat God de voorkennis heeft om te kunnen anticiperen op elke beproeving waar u doorheen moet gaan? Op elke dwaze handeling die u maakt?  Op elke twijfel en angst die u heeft? Als dat zo is kijk dan naar het voorbeeld van David, deze man riep het uit naar God, en de Heer zette hem vrij. Handelt u dan evenzo?

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: