Home > Overdenkingen > Je hart vergroten

Je hart vergroten

De evangelisten George Whitefield en John Wesley waren twee van de grootste predikanten uit de geschiedenis. Deze mannen predikte tegen duizenden mensen in open bijeenkomsten, op de straten, in parken en gevangenissen, en door hun hele bediening heen werden er velen tot Christus geleid. Maar er ontstond een verschil in leer tussen beide mannen over hoe een persoon geheiligd werd. Beide leerstellige kampen verdedigden hun posities met kracht, en er werden gemene woorden uitgewisseld, en de volgelingen van de beide mannen maakten op een onbetamelijke manier ruzie.

Een volgeling van Whitefield kwam op een dag naar hem toe en vroeg “Zullen wij John Wesley in de hemel tegenkomen?”. Hij vroeg dus eigenlijk “Hoe kan Wesley gered zijn als hij zo’n fout verkondigd?”. Whitefield gaf antwoord en zei “Nee, we zullen John Wesley niet in de hemel tegenkomen. Hij zal zo dicht bij de troon van Christus staan, zo dicht bij de Heer, dat we niet in staat zullen zijn om hem te zien”.

Paulus noemt een dergelijke instelling “vergroting van het hart”. En hij had zelf een dergelijke geest toen hij de brief aan de Korintiërs schreef, een gemeente waarin sommigen hem beschuldigd hebben van hardheid. Paulus verzekerde hem “Onze mond heeft zich tegen u geopend, Korintiërs, ons hart staat wijd open” (2 Korintiërs 6:11).

Wanneer God je hart opent en vergroot, worden er plotseling heel veel limieten en obstakels verwijderd! Je ziet niet meer door die nauwe lens maar je merkt op dat je door de Heilige Geest geleid wordt naar hen die in nood zijn. En de gebrokenen worden aangetrokken naar uw barmhartige geest door de magnetische aantrekkingskracht van de Heilige Geest.

Heeft u een zachtheid op uw hart wanneer u mensen ziet die het moeilijk hebben? Als u een broeder of een zuster ziet die in zonde gevallen is, of die problemen heeft, voelt u zich dan gedrongen om hen te vertellen wat er scheef zit in hun levens? Paulus zegt dat degenen die gekwetst zijn hersteld moeten worden in een geest van zachtmoedigheid. Ze hebben het nodig een ontmoeting te hebben met de geest die Jezus toonde.

Dit is de roep van mijn hart voor mijn laatste dagen: “God, neem alle nauwheid weg van mijn hart. Ik wil uw geest van barmhartigheid ontvangen voor hen die in nood zijn … en uw geest van vergeving als ik iemand zie die gevallen is … en uw geest van herstel, om hun schande weg te nemen. Neem alle exclusiviteit weg van mijn hart, en maak dat ik meer van mijn vijanden kan houden. Als ik iemand benader die in zonde leeft, laat me dan niet vervallen in veroordeling. Maar laat een bron van levend water in me opspringen, om zo vervuld te worden van uw liefde voor hen. En laat de liefde die hun getoond wordt hen weer ontsteken in liefde voor anderen”.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

