Home > Overdenkingen > Vrijmoedig

Vrijmoedig

“Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd” (Hebreeën 4:16). “in wie wij de vrijmoedigheid en de toegang met vertrouwen hebben door het geloof in Hem” (Efeziërs 3:12). Deze verzen spreken over het vrijmoedig naderen tot God met onze noden, iets wat Hem verheugd.

Wanneer God ons zegt om vrijmoedig tot Zijn troon te naderen, met overtuiging en geloof, dan is dat niet een suggestie. Het is Zijn voorkeur en die dient in acht te worden genomen. Maar waar verkrijgen we deze vrijmoedigheid, deze toegang met overtuiging?

“Het gebed van een rechtvaardige vermag veel” (Jakobus 5:16). Vanuit het grieks kunnen we zien dat het hier gaat om een krachtig, doelmatig gebed. Een gebed met een duidelijke, onwankelbare gerichtheid. Het spreekt ook over een vrijmoedigheid gebaseerd op een solide, absoluut bewijs dat het verzoekschrift ondersteunt. Dit krachtige gebed van een rechtvaardige betekent dus dat je volledig overtuigd van je zaak tot God nadert. Dit gaat veel verder dan slechts een gebed vol emoties, luidheid en opgepompt enthousiasme.

Een dergelijk gebed kan enkel en alleen komen van een dienaar die Gods woord doorzoekt en volledig overtuigd is dat de Heer zich hieraan verbind. Het is inderdaad belangrijk dat niemand van ons tot Gods troon komt zonder Zijn woord mee te nemen. De Heer wil dat wij Hem Zijn beloften brengen, Hem er aan herinneren, Hem er aan te verbinden en er op te staan.

We zien dit gedemonstreerd in Handelingen 10, wanneer Petrus een visioen ontvangt. God vertelt de apostel het volgende: “Zie, twee mannen zoeken naar u; sta dan op, ga naar beneden en reis, zonder bezwaar te maken, met hen mede, want Ik heb hen gezonden”.

Wat vertelt deze passage aan ons? Het vertelt dat wanneer God iets als waarheid verklaart, dat we dit dienen te geloven en er op te gaan staan, zonder dat we te rade gaan bij ons vlees of “menselijke wijsheden”. We kunnen simpelweg de betrouwbaarheid van Gods woord niet onderzoeken door onze situatie of onze waardigheid te bekijken. Als we dit wel doen, dan komen we op een punt terrecht waarin we alleen nog maar zien dat we onwaardig zijn, en vervallen we in de leugen-gedachte dat we niet geschikt zijn om Gods woord te claimen of toe te eigenen.

Bovendien hebben we hulp ontvangen om tot Gods troon van genade te naderen. De Bijbel vertelt dat wij indieners zijn aan Zijn troon, en dat Christus daar is als onze bemiddelaar of advocaat. We hebben ook de Heilige Geest die naast ons staat in de troonzaal van de Vader. Deze Geest is onze “parakleet”, iemand die dient als onze adviseur. Hij staat naast ons om ons te herinneren aan de eeuwige decreten en goddelijke grondwet die deel uitmaken van Gods woord.

Dus hebben we deze ongelooflijke beloften voor ons liggen – van een advocaat en een adviseur die naast ons staan – om ons vrijmoedigheid en zekerheid te geven wanneer we naderen tot Gods troon.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: