Home > Overdenkingen > Gebed in moeilijke tijden

Gebed in moeilijke tijden

Is de kerk machteloos om ook maar iets te doen in deze hachelijke tijden? Moeten we maar stilzitten en wachten op de terugkomst van Jezus? Of zijn we geroepen om op een of andere manier drastische acties te ondernemen? Wanneer alles rondom ons heen schud, en de harten van de mensen vervuld worden met angst, zijn wij dan niet geroepen om onze geestelijke wapens op te nemen en te strijden met de tegenstander?

De profeet Joel zag een gelijksoortige dag aankomen voor Israel, een dag van “dikke duisternis”. Volgen Joel zou de duistere dag die er aan kwam een dag was zoals nog nooit gekend was in de geschiedenis. De profeet riep het uit “Wee die dag, want nabij is de dag des HEREN; als een verwoesting komt hij van de Almachtige” (Joel 1:15).

Wat was de raad die Joel gaf aan Israel in die duistere tijd? Hij bracht Zijn woord: “Maar ook nu nog luidt het woord des HEREN: Bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en met vasten en met geween en met rouwklacht. Scheurt uw hart en niet uw klederen en bekeert u tot de HERE, uw God. Want genadig en barmhartig is Hij, lankmoedig en groot van goedertierenheid, berouw hebbende over het onheil. Wie weet, of Hij Zich niet wendt en berouw heeft en een zegen achter Zich laat overblijven, tot een spijsoffer en een plengoffer voor de HERE, uw God” (Joel 2:12-14).

Terwijl ik deze passage las werd ik geraakt door de vier woorden: “Maar ook nu nog”. Terwijl een grote duisternis over Israel viel, sprak God tot Zijn volk: “Maar ook nu, op het uur van mijn wraak – terwijl jullie Mij uit jullie maatschapij wegduwen, terwijl genade onmogelijk lijkt, terwijl de mensheid Mijn waarschuwingen bespot en angst en somberheid het land overnemen – zelfs nu, dring ik er bij u allen op aan om jullie tot Mij te keren. Ik word niet snel boos, en Ik sta er bekend om dat ik Mijn veroordeling nog een seizoen uitstel zoals ik gedaan heb voor Jozia. Mijn volk kan bidden en een beroep doen op Mijn genade. Maar de wereld zal geen berouw hebben als je zegt dat er geen genade is”.

Ziet u Gods boodschap aan ons in dit alles? Als Zijn volk kunnen wij bij Hem pleiten in gebed en Hij zál ons horen. We kunnen verzoeken aan Hem voorleggen en weten dat Hij de oprechte, krachtige en vurige gebeden van Zijn heiligen zal beantwoorden.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

