Home > Overdenkingen > Vrees en ontzag

Vrees en ontzag

De profeten hebben ons gewaarschuwd dat wanneer we God de naties zien schudden en er zware tijden aankomen dat onze natuurlijke mens vervuld zal worden met een enorme angst. Ezechiel vroeg “Zal uw hart standvastig en zullen uw handen sterk blijven ten tijde dat Ik met u afreken? Ik, de HERE, heb het gesproken en Ik zal het doen” (Ezechiël 22:14).

Toen God Noach waarschuwde over Zijn komend oordeel en hem vertelde om een ark te bouwen was Noach met vrees vervuld. Zelfs de vrijmoedige en dappere David zei “Mijn vlees beeft van schrik voor U, ik vrees voor uw oordelen” (Psalm 119:120). En toen de profeet Habakuk verschrikkelijke dagen aan zag komen riep hij het uit: “Toen ik het hoorde, beefde mijn binnenste; op het gerucht daarvan sidderden mijn lippen; bederf kwam in mijn gebeente en ik beefde op de plaats waar ik stond; toch zal ik rustig afwachten de dag der benauwdheid” (Habakuk 3:16).

Merk op tijdens het lezen van deze passages dat de vrees die over deze goddelijke mannen kwam geen vleselijke vrees was, maar een eerbiedig ontzag voor de Heer. Deze heiligen waren niet bang voor de vijand van hun zielen maar zij vreesden Gods rechtvaardige oordelen. En dat is omdat zij de grote kracht begrepen achter deze aankomende problemen. Zij vreesden niet de uitkomst van die storm, maar wel Gods heiligheid!

Zo zal elk van ons ook overweldigd worden door een vrees in de komende tijd van vernietiging en rampen. Maar onze vrees moet komen vanuit een heilige eerbied voor de Heer, en nooit vanuit een vleselijke angst over ons lot. God veracht al deze zondige angst in ons, de angst om het materiele te verliezen, angst om onze rijkdom en levens-standaard te verliezen.

Over de gehele wereld worden er mensen vervuld met deze angst wanneer ze complete economieën zien ineenstorten. Ze zijn bang dat een economische vloed hen zal wegspoelen tezamen met alles waar ze gedurende hun hele leven voor gewerkt hebben. Een dergelijke angst en noodkreet is dat van de ongelovigen die geen enkele hoop hebben, dit past een kind van God niet. Indien u een kind van God bent, dan zal uw hemelse Vader een dergelijk ongeloof in u niet kunnen verdragen.

Jesaja waarschuwde ervoor: “Wie zijt gij, dat gij bevreesd zijt voor een sterfelijk mens, voor een mensenkind, dat als gras wordt weggeworpen; dat gij vergeet de HERE, uw Maker, die de hemel uitspande en de aarde grondvestte; dat gij bestendig, de gehele dag, verschrikt zijt vanwege de grimmigheid van de verdrukker, wanneer hij uit is op verderven?” (Jesaja 51:12-13).

“De HERE der heerscharen, Hèm zult gij heilig achten en Hij moet het voorwerp van uw vrees en Hij moet het voorwerp van uw schrik zijn” (Jesaja 8:13). Laat God uw vrees en ontzag hebben, die vorm van vrees leid niet naar de dood, maar naar het leven!

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

