Home > Overdenkingen > Mensen genade

Mensen genade

God gebruikt regelmatig engelen om mensen te helpen. Maar vaak gebruikt Hij Zijn eigen liefhebbende Volk om Zijn genade uit te delen. Dit is één rede waarom wij deelgenoot zijn van Zijn genade, zodat we er kanalen van worden. Het is de bedoeling dat wij deze genade weer uitdelen aan andere, ik noem dit “mensen genade”.

“Maar aan een ieder onzer afzonderlijk is de genade gegeven, naar de mate, waarin Christus haar schenkt” (Efeziërs 4:7). Vanwege de troost die we ontvangen door Gods genade is het onmogelijk voor ons om de rest van ons leven verdrietig en in rouw te blijven. Op een bepaald punt worden we genezen door de Heer en beginnen we een voorraad op te bouwen van God’s genade.

Ik geloof dat dit is wat Paulus bedoelde toen hij schreef “waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij geschonken is naar de werking zijner kracht. Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen” (Efeziërs 3:7-8). “dat gij deelgenoten zijt van de mij verleende genade” (Filippenzen 1:7). De apostel doet hier een diepzinnige verklaring. Hij zegt “Als ik naar Gods troon ga om genade te ontvangen, dan is het om jullie. Ik wil een genadevol herder zijn voor u, en geen veroordelende. Ik wil in staat zijn om genade aan u uit te delen in uw tijd van nood”. Gods genade maakt van Paulus een herder vol mededogen, in staat om te huilen met hen die in verdriet verkeren.

Petrus schrijft “Dient elkander, een ieder naar de genadegave, die hij ontvangen heeft, als goede rentmeesters over de velerlei genade Gods” (1 Petrus 4:10). Wat betekent het om een goede rentmeester te zijn, of een uitstorter van Gods veelvuldige genade? Ben ik zo’n persoon? Of besteed ik mijn tijd enkel om te bidden voor mijn eigen pijn, verdriet en strijd?

Geliefde, ons huidige lijden produceert iets kostbaars in onze levens. Ze vormen in ons een noodkreet voor de gift van barmhartigheid en genade, om uit te delen aan anderen die pijn lijden. Ons lijden maakt dat wij genade willen uitdelen.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: