Home > Overdenkingen > Mijn leven is behouden

Mijn leven is behouden

De bijbel vertelt ons dat Jacob een ongelooflijke openbaring ontving door een 1-op-1 ontmoeting met God: “En Jakob noemde de plaats Pniël, want (zeide hij) ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn leven is behouden gebleven” (Genesis 32:30). Wat waren de omstandigheden rond deze openbaring? Het was het laagste, diepste en angstaanjagendste punt in het leven van Jacob. In dit tijd was Jacob gevangen tussen twee krachtige machten: zijn boze schoonvader en zijn vijandige, verbitterde broer Ezau.

Jacob had twintig jaar lang arbeid verricht voor Laban, die hem keer op keer misleidde. Uiteindelijk had Jacob er genoeg van, en zonder het aan Laban te vertellen nam hij zijn gezin bij zich en vluchtte weg.

Laban achtervolgde hem vanuit het oosten, met een klein leger, klaar om hem te doden. Maar, alleen toen God Laban een waarschuwing gaf in een droom om Jacob niets aan te doen liet deze man zijn schoonzoon gaan. Laban was niet eerder dan dat uit beeld, maar dan kwam Ezau uit het westen. Hij leidde ook een klein leger van zo’n 400 man, klaar om zijn broer te doden vanwege het stelen van zijn geboorterecht.

Jacob werd geconfronteerd met een totale ramp en was ervan overtuigd dat hij op het punt stond om alles te verliest. Alles zag er totaal hopeloos uit; maar in dat donkere uur had Jacob een ontmoeting met God zoals hij die daarvoor nog nooit gehad had. Hij worstelde met een engel waarvan geleerden denken dat het de Heer zelf was.

Sta nu ook eens stil bij Job. In Job’s moeilijkste tijd verscheen God aan hem als een wervelstorm. En de Heer gaf deze man een van de grootste openbaringen over zichzelf die de mens ooit gezien had.

God nam Job mee in de kosmos, en daarna naar de diepten van de zee. Hij leidde hem door alle geheimen van de schepping. En Job zag dingen die nog nooit iemand gezien had. Hij kreeg de totale heerlijkheid en majesteit van God te zien. Job kwam door deze ervaring en prees God, zeggende “Ik weet, dat Gij alles vermoogt, en dat geen uwer plannen wordt verijdeld. „Wie is het toch, die het raadsbesluit omsluiert zonder verstand?” Daarom: ik verkondigde, zonder inzicht, dingen, mij te wonderbaar en die ik niet begreep.  „Hoor nu, en Ik zal spreken; Ik wil u ondervragen, opdat gij Mij onderricht.” Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen, maar nu heeft mijn oog U aanschouwd” (Job 42:2-5).

Er gebeurt iets geweldigs wanneer we simpelweg vertrouwen. Er komt een vrede over ons heen, die ons in staat stelt te zeggen “Het maakt niet uit wat er uit deze beproeving voortkomt, mijn God heeft alles onder controle, ik heb niets te vrezen”.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

