Home > Overdenkingen > Ons geloof laten toenemen

Ons geloof laten toenemen

In Marcus 4 lezen we een verhaal van de Heere Jezus en Zijn discipelen op een boot, terwijl ze heen en weer geslingerd worden door de golven op de zee. Christus heeft zojuist de golven tot rust gemaand met slechts één enkel gebod. Hij keert zich naar Zijn discipelen en vraagt “Waarom zijt gij zó bevreesd? Hoe hebt gij geen geloof?” (Marcus 4:40).

U zult misschien denken dat dit nogal hard klink. Het is namelijk volkomen menselijk om bang te worden in een dergelijke storm. Maar de Heere Jezus berispte hen niet om die rede, Hij vertelde hen “Ook al hebben jullie nu al zoveel tijd met Mij doorgebracht, nog steeds weten jullie niet wie ik ben. Hoe kunnen jullie nu al zo lang met Mij wandelen, maar mij niet kennen?”

En inderdaad, de discipelen waren verbijsterd door het verbazingwekkende wonder dat de Heere Jezus had verricht. “En zij werden bovenmate bevreesd en zeiden tot elkander: Wie is toch deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?” (Marcus 4:41).

Kunt u het zich voorstellen? Jezus’ eigen discipelen konden Hem niet. Hij had elk van hen persoonlijk geroepen om Hem te volgen en ze hebben aan Zijn zijde horden mensen bediend. Ze hebben wonderen van genezing verricht, hebben massa’s mensen te eten gegeten. Maar ze waren nog steeds vreemd op het gebied wie hun Meester werkelijk was.

Tragisch genoeg is het vandaag de dag niet veel anders. Grote menigtes christenen hebben in de boot gezeten met de Heere Jezus, hebben aan Zijn zijde gediend, en hebben grote groepen mensen bereikt met Zijn naam. Maar ze kennen hun Meester niet werkelijk. Ze hebben geen intieme tijd met Hem besteed door zich alleen met Hem in te sluiten. Ze hebben nooit eens stil gezeten in Zijn aanwezigheid, terwijl ze hun harten openen voor Hem, wachtend en luisterend om te begrijpen wat Hij tegen hen wil zeggen.

We zien ook nog een ander verhaal van het geloof van de discipelen terug in Lucas 17. De discipelen kwamen naar de Heere Jezus en vroegen Hem om hun “meer geloof te geven” (Lucas 17:5). Veel christenen vragen vandaag de dag dezelfde vraag: “Hoe kan ik meer geloof ontvangen?”. Maar ze zoeken het antwoord niet bij de Heer zelf.

Als u een toegenomen geloof wilt ontvangen dan moet u hetzelfde doen als de Heere Jezus tegen Zijn discipelen zei. Hoe reageerde de Heere Jezus op hun vraag om meer geloof? “Maak mijn maaltijd gereed, schort uw kleren op en bedien mij, tot ik klaar ben met eten en drinken, en daarna kunt gij eten en drinken” (Lucas 17:8). Jezus zei hier eigenlijk “Bekleed jezelf met geduld, kom dan aan Mijn tafel en hou een maaltijd met Mij. Ik wil dat je mij daar te eten geeft, je doet de hele dag vol blijdschap je arbeid voor Mij en nu wil Ik dat je bij Mij komt zitten en tijd met Mij doorbrengt. Kom bij Me zitten, open je hart en leer van Mij”.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: