Home > Overdenkingen > De rede voor verleiding

De rede voor verleiding

Verleiding is een uitnodiging of een verlokking om een immorele handeling uit te voeren. Op dit moment gaat satan rond als een brullende leeuw en probeert christenen te verslinden door krachtige verlokkingen richting immoraliteit. Niemand is hier immuun voor, en hoe dichter u bij God komt, hoe meer satan zal proberen om u te ziften.

Zondaars kunnen niet verleid worden – alleen ware kinderen van God kunnen dat. De regen kan een lichaam dat geheel onder water is niet raken. Zondaars zijn al verdronken in het verderf en als kinderen van satan doen zij wat hij hen opdraagt. Zij hoeven niet verleid of verlokt te worden, omdat ze al reeds immoreel zijn, ze zijn al veroordeeld. Als slaven zijn ze niet vrij om te kiezen. Ze gaan simpelweg van de dood naar de tweede dood en “worden met wortel en al uitgerukt”. Zondaren kunnen geplaagd worden door de duivel, maar ze kunnen niet verleid worden. Satan duwt zijn eigen kinderen op die manier naar een diepere, donkere put van immoraliteit, maar ze zijn al reeds dood in hun eigen overtredingen en zonden en vechten niet langer meer de strijd van de levenden. Dat is waarom onze Heer ons vertelt dat we ons moeten verheugen wanneer we in verschillende verleidingen vallen. We ervaren dan iets wat uniek is voor opgroeiende Christenen.

Verleiding is een “training onder oorlogs omstandigheden”. Het is een “beperkte veldslag – God limiteerd het tot het punt dat het draaglijk is”. Hij wilt strijders die gerijpt zijn door de strijd die kunnen getuigen “Ik lag onder vuur! Ik ben in de strijd geweest! De vijand had zich rondom mij opgesteld, ze schoten op mij, ze probeerden mij te doden, maar God toonde mij hoe je het moet ondergaan en dat je niet bang hoeft te zijn. Ik heb het nu ervaren, dus de volgende keer zal ik niet vrezen”.

Verleiding is geen teken van zwakte of iets waarmee je gelijkt op de wereld. Het is veel eerder een afstudeerproject, een teken dat God ons vertrouwd. De Geest leidde de Heere Jezus in een arena van verleidingen temidden van de wildernis, zodat Hij kon leren van het geheim van overwinning over alle verleiding. God zei in feite tegen Zijn zoon: “Zoon, ik heb jou ten volle voorzien van de Geest. Ik heb je bevestigd tegenover de wereld en nu zal ik toestaan dat satan alles op je af kan sturen dat hij heeft – zodat je kunt zien hoe krachteloos hij is – zodat je geen moment hoeft te vrezen voor zijn heerschappij – zodat je door kunt gaan en het Koninkrijk kunt prediken met het geloof dat satan verslagen is – dat hij op geen enkele manier vat op jou heeft”.

Dat is waarom christenen vandaag de dag verleid worden. Verleidingen worden toegestaan in de levens van de meest heiligen om ons te leren over de beperkingen van de duivel, om zijn zwakte bloot te leggen. Om te onthullen dat satan een bangerik is, we vrezen enkel wat wij niet begrijpen.

  1. Mirjam
    11-02-2010 om 10:49

    Dat verklaart een hoop!
    Wat een mooie kijk op verleiding. Misschien dat ik de volgende met blijdschap zal verwelkomen en trotseren. Een zegen om verleid te worden, dan heb je iets om je geloof te doen groeien!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

