Home > Overdenkingen > Het leven achter het licht

Het leven achter het licht

“Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben” (Johannes 8:12)

Jezus was en is het licht van de wereld. Johannes zei dat dit licht werd geproduceerd door het leven dat in Christus was: “In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen” (Johannes 1:4). Simpel gezegd, het leven dat de Heere Jezus bezit was Zijn bron van het licht naar de wereld. En een ieder die geloofd “zal het licht des levens hebben” (Johannes 8:12). Wat is het “leven achter het licht” waar de Schrift hier over spreekt?

De meeste van ons denken bij dit leven aan een eeuwige aanwezigheid die belichaamd werd in Christus. We zien het als een kracht om eeuwig bestaan te schenken aan ieder die geloofd. Maar johannes sprak hier over iets wat meer is dan enkel dat. Wanneer hij het woord “leven” gebruikt spreekt hij over de gehele biografie van Jezus’ bestaan.

De Heere Jezus vertelt ons dat we zo dienen te leven als Hij deed. Voor ons om als Christus in de wereld te zijn moet Zijn leven voor ons iets zijn wat we moeten kunnen kennen en voor onszelf moeten kunnen ervaren. Het dient gerelateerd te zijn met onze eigen levens.

Ik wil u vertellen hoe ik mezelf relateer met het leven dat in Christus is. Ik verheug mezelf in de kleine, vriendelijke dingen die Jezus deed, aanraakte en zei. Ik geloof dat Zijn alledaagse handelingen, woorden en wandel met de Vader bedoeld zijn om ons de betekenis te leven van het leven van Christus in ons.

Ik denk aan de vriendschap van de Heere Jezus met lazarus. Ik denk aan Hem terwijl Hij zich terugtrok van de grote menigte na een lange periode van bediening. Ik denk aan de tijd waarin Hij genoot van de tijd in het huis van Maria, Martha en Lazarus. En ik denk er aan hoe de Heere Jezus kleine kinderen in Zijn armen nam en hen zegende. Ik denk aan de gehoorzaamheid naar Zijn moeder toe, zelfs als een volwassen man, toen hij water veranderde in wijn op het trouwfeest. Ik denk aan de liefde en de zorg voor de geminachte, de ongeliefde en de armen. Ik denk aan Zijn mededogen voor de vrouw die betrapt werd op overspel of aan het eren van de weduwe die weinig te geven had.

Ik betwijfel het of er genoeg boeken bestaan om alle liefhebbende, dienende zaken te beschrijven die de Heere Jezus deed hier op aarde. In deze passages vinden we de manieren waarop we onze levens kunnen relateren aan die van de Heere Jezus. Dit is hoe we het leven dat licht is kunnen begrijpen.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

