Home > Overdenkingen > U kunt uw eigen kruis niet dragen

U kunt uw eigen kruis niet dragen

De Heere Jezus zei tegen Zijn discipelen “Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij” (Matteüs 16:24). Maar de Heere Jezus kon zijn eigen kruis niet dragen, en dat kunt u ook niet!

Zoals Jezus Zijn eigen kruis droeg naar Golgotha, geleid door de beulen, was hij te zwak om dit lange tijd vol te houden. Toen Hij aan het einde van Zijn uithoudingsvermogen kwam, werd het kruis op de schouders van iemand anders gelegd. De bijbel vertelt ons niet hoe ver Jezus Zijn eigen kruis gedragen heeft, maar we weten dat Simon, uit Cyrene, werd gedwongen om het op te pakken en het naar de plaats van de kruisiging te dragen (zie Matteüs 27:32).

Wat zegt dit ons? Zou de Heer ons iets laten doen wat Hij ook niet kon? Zei Hij niet “… Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn” (Lucas 14:27)? Een kruis is een kruis, of hij nu van hout is of geestelijk. Het dekt de lading niet als u stelt “Zijn kruis was anders – dat van ons is geestelijk”.

Persoonlijk geeft het mij veel hoop om te weten dat de Heere Jezus Zijn eigen kruis niet kon dragen. Het bemoedigd mij om te weten dat ik niet de enige ben die soms zo belast is dat het mij ten gronde richt, en ik niet in staat ben om op eigen kracht door te gaan.

De Heere Jezus wist precies wat Hij zei toen Hij ons opriep om “ons kruis op te nemen en Hem te volgen”. Hij herinnerde zich Zijn eigen kruis die door een ander gedragen werd. Waarom zou Hij aan ons vragen een kruis op onze schouders te nemen waarvan Hij weet dat deze ons vroeg of laat zal verpletteren? Hij weet alles over de lijdensweg, de hulpeloosheid, en de last die een kruis met zich mee brengt. Hij weet dat we dat kruis niet de hele weg zelf kunnen dragen.

Maar er ligt een waarheid verborgen die we dienen te ontdekken, een waarheid die zo krachtig is dat het de manier waarop we naar onze problemen en pijnen kijken kan veranderen. Het klinkt bijna als heiligschennis om te suggereren dat de Heere Jezus Zijn eigen kruis niet gedragen heeft, maar het is de waarheid.

God weet dat niemand van Zijn kinderen het kruis kunnen dragen dat ze op zich nemen wanneer ze Christus navolgen. We willen goede discipelen zijn door onszelf te verloochenen en het kruis op te nemen, maar we lijken te vergeten dat dat kruis ons op een dag op het punt brengt dat we geen uithoudingsvermogen meer hebben. Zou de Heere Jezus opzettelijk aan ons vragen om een kruis op te nemen waarvan Hij weet dat het alle energie uit ons wegtrekt en ons hulpeloos achterlaat en we zelfs tot het punt gebracht worden dat we gewoon willen opgeven? Ja, absoluut!!!

De Heere Jezus heeft ons gezegd “zonder Mij kunt gij niets doen” (Johannes 15:5). Dus vraagt Hij ons om ons kruis op te nemen, en door te gaan met dat kruis, totdat we onze les geleerd hebben. Pas als dit kruis ons met onze neus in het stof drukt leren we de les dat het niet door onze macht of onze kracht is, maar door Gods Geest. Dat is wat de bijbel bedoeld wanneer deze er over spreekt dat Zijn kracht vervolmaakt wordt in onze zwakte.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: