Home > Overdenkingen > Christus verzoeken

Christus verzoeken

“En laten wij de Here niet verzoeken, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de slangen” (1 Korintiërs 10:9)

Wat bedoelt Paulus als hij spreekt over “Christus verzoeken”? De Heer verzoeken betekent simpelweg Hem aan een test onderwerpen. Wij verzoeken Hem wanneer we onszelf afvragen “Hoe genadevol zal God voor mij zijn wanneer ik me naar deze zonde beweeg? Hoe lang kan ik mijn zonde blijven koesteren totdat Hij boos wordt? Ik weet dat God barmhartig is en dat dit het tijdperk van genade is, waarin er geen veroordeling is naar zondaars toe. Hoe kan Hij mij dan ooit veroordelen wanneer ik Zijn kind ben?”

Er zijn grote groepen christenen die zichzelf vandaag de dag dezelfde vraag stellen, terwijl ze spelen met een kwaadaardige verleiding. Ze willen zien hoe dichtbij ze bij het hellevuur kunnen komen zonder de gevolgen te ondergaan van hun zonde; kortweg, ze verzoeken de Heer. En al die tijd wijzen dergelijke gelovigen de overtuiging en de veroordelingen vanuit God’s woord af.

Elke keer dat we tegen de waarheid in gaan die God’s geest ons duidelijk heeft gemaakt, wijzen we de waarschuwing van Paulus af: “Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle … en laten wij geen hoererij plegen, zoals sommigen van hen deden, en er vielen op één dag drieëntwintigduizend” (1 Korintiërs 10:12, 8).

Vraag uzelf eens oprecht af of u de grenzen van God’s waardevolle gift van genade aan het zoeken bent. Bent u Christus aan het verzoeken door toe te blijven geven aan uw zonde, en deze te koesteren vanuit uw regelrechte opstandigheid? En heeft u uzelf van het volgende overtuigd: “Ik ben een nieuw-testamentische gelovige, ik ben bedekt met het bloed van Jezus. Daarom zal God mij niet veroordelen”?

Door te blijven volharden in uw zonde, behandeld u het offer van Jezus met grote minachting! Met uw huidige, opzettelijke zonde zet u Hem openlijk te schande, niet alleen in de ogen van de wereld, maar tegenover de complete hemel en hel! (zie Hebreeën 6:6).

In 1 Korintiërs 10:13 beschrijft Paulus een manier om te ontsnappen aan alle verleiding: “Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt”.

Maar wat is deze manier om te ontsnappen? Het is een groeiende kennis en ervaring van een heilige vrees voor God.

Advertenties
  1. Yves
    01-04-2010 om 10:51

    Fijn om ook eens een ander geluid te horen in een tijd dat ALLES maar moet mogen en kunnen. Gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen (mijn dooptekst); laten we hem niet verzoeken…

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: