Home > Overdenkingen > Christus belijden

Christus belijden

“Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is; maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is” (Matteüs 10:32-33)

Het griekse woord voor belijden in deze passage betekent verbond, instemming of overeenkomst. Jezus spreekt hier over een afspraak die we met Hem hebben. Ons deel van de afspraak is Hem te belijden of Hem te vertegenwoordigen in onze dagelijkse levens. We dienen te leven door Zijn beloftes van bescherming en persoonlijke zorg voor ons. En we dienen te getuigen van Zijn wonderbaarlijke zegeningen door hoe wij leven.

Christus belijden is meer dan geloven in Zijn goddelijkheid. Het is meer dan te stellen dat Hij de zoon van God is, gekruisigd, begraven, opgestaan en gezeten aan de rechterhand van de Vader. De bijbel zegt dat zelfs de demonen dit geloven, ze sidderen bij de gedachte aan dat alles. Dus wat bedoelt Jezus als Hij zegt dat we Hem dienen te belijden voor de mensen?

“Een ieder dan, die Mij belijden zal …”. Door te beginnen met “een ieder dan” zegt Jezus in essentie: “in het licht van wat ik zojuist gezegd heb …” of “vanwege wat ik u zojuist gezegd heb …”. Wat had Jezus net aan Zijn toehoorders vertelt? Hij zei “Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader” (10:29). Jezus was hen het volgende aan het vertellen: “Denk aan de miljoenen vogels op aarde. Bedenk uzelf dat deze al bestaan sinds het begin van de schepping. Tot deze dag aan toe is er niet een vogel gestorven zonder dat uw Hemelse Vader hier vanaf wist”.

Daarna wijst hij op het volgende “En de haren van uw hoofd zijn ook alle geteld” (10:30). De Heere Jezus benadrukt, “God is zo groot, het ligt buiten uw vermogen om Hem te bevatten. U zult nooit in staat zijn om te begrijpen hoe gedetailleerd Zijn zorg voor u is”.

Jezus sloot af door te zeggen “Weest dan niet bevreesd: gij gaat vele mussen te boven” (10:31). Hij somt vervolgens alles op door te zeggen “Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is” (10:32). Hij zegt hier “Denk over wat ik u zojuist geopenbaard heb over de Vader, over Zijn alziende, alwetende zorg. U dient deze waarheid te belijden tegenover de hele wereld. U dient te leven, te ademen en te getuigen ‘God zorgt voor mij'”.

Geloof in de liefde van de Vader voor u en accepteer Zijn intieme zorg voor u. Leg al uw angsten en twijfels neer, leef voor het aangezicht van de mensen met het geloof dat God u niet over het hoofd ziet. Belijd aan iedereen: “Zijn oog is op de mussen en ik weet dat Hij over mij waakt”.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

