Home > Overdenkingen > Haat uw leven om het te vinden!

Haat uw leven om het te vinden!

“Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven” (Johannes 12:25)

De sleutel tot een overvloedig leven ligt hier in deze schijnbaar onbeduidende en verwarrende verklaring. Dit is Zijn uitdaging voor ons kleine wereld! Te begrijpen wat Hij hier bedoelt is de deur naar levengevende openbaring. Jezus zei ook: “Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn” (Lucas 14:26).

Natuurlijk kan Jezus met haat niet hetgene bedoelen zoals het in een klassiek woordenboek beschreven staat: ergens van walgen; een hekel hebben aan of iets verwerpen. God’s Woord zegt “Wie zijn broeder haat, is een moordenaar” (1 Johannes 3:15) en “Mannen, hebt uw vrouw lief en weest niet ruw tegen haar” (Kolossenzen 3:19).

Het is niet leven dat gehaat dient te worden, omdat leven een gift is van God. Het zijn niet de mensen die we haten; want dat is onschriftuurlijk.

We moeten de manier waarop we het leven leven leren te haten. We moeten datgene haten wat onze bezigheden met onze familie en geliefden met ons gedaan hebben. Draait uw leven slechts om uw kinderen, uw man, uw vrouw of uw ouders? Zijn al uw vreugden en al uw problemen beperkt tot deze kleine cirkel?

God doet simpelweg een beroep op ons om onze cirkel van het leven te verruimen. Het leven moet meer zijn dan slechts kleding, rekeningen, de school van uw kinderen, de welvaart van uw ouders en relaties binnen de familie. Martha was verslaafd aan een leven vol kleinigheden maar Maria wilde groeien! Maria wilde haar horizon verbreden – en Jezus keurde Maria’s aanpak van het leven goed.

U kunt niet groeien totdat u uw huidige onvolwassenheid haat. U hoeft uw taken en verplichtingen richting uw gezin en vrienden niet naast u neer te leggen, maar u kunt zo gebonden worden door deze zaken dat het uw groei beperkt. Op een dag zult u echt wakker moeten worden. Een heilige woede, een heilige haat moet er in uw ziel opkomen, en u moet het uitschreeuwen “O God! Ik haat hetgene wat ik geworden ben, ik haat mijn woedeaanvallen, ik haat het hoe geïrriteerd ik kan zijn op sommige momenten! Ik haat mijn humeurigheid en negativiteit, ik haat het hoe klein en beperkt ik geworden ben. Ik haat het! Ik haat het! IK HAAT HET!”. U moet uw huidige leven zoveel haten dat u het uiteindelijk uitroept naar de Heer “Heer, breng mij over naar Uw glorieuze Koninkrijk van kracht en overwinning!” (zie Kolossenzen 1:13).

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

