Home > Overdenkingen > De weg omhoog

De weg omhoog

Ik ken grote christenen die een beproeving hebben meegemaakt die zo duister en diep was dat het leven zelf niet meer de moeite leek om te leven. In zijn donkerste uur ontdekte Jeremia een glorieuze waarheid die een nieuwe hoop en zekerheid in zijn denken bracht. Het was iets wat hij al wist over God, maar het raakte zijn ziel niet totdat hij aan het einde van zichzelf gebracht werd. Hij ontdekte dat in de diepste put, God aanwezig is! Hoe verder hij naar beneden ging, hoe meer van God werd ontdekt. God is er niet om ontdekt te worden daar boven in een of andere gelukzalige, onbekommerde toestand, maar in de schaduwen van verdriet en wanhoop. Toen Jeremia de bodem van de diepste put bereikte, bereikte hij God! Hij viel hard tegen de getrouwheid van een barmhartige God aan, luister naar zijn ontdekking:

“Het zijn de gunstbewijzen des HEREN, dat wij niet omgekomen zijn, want zijn barmhartigheden houden niet op, elke morgen zijn zij nieuw, groot is uw trouw!” (Klaagliederen 3:22-23)

Stukje bij beetje begon Jeremia zich grote waarheden te realiseren die alleen ontdekt kunnen worden door hen die gebroken zijn:

1. Wanneer ik op het diepste punt beland ben; wanneer de problemen mijn hart overspoelen en ik zeg “Ik ben afgesneden”, dan komt God nabij en fluistert “Vrees niet!” (Klaagliederen 3:54-57)

2. Wanneer God zichzelf lijkt gehuld te hebben in een wolk, zodat mijn gebeden niet kunnen doordringen, ziet Hij nog steeds mijn verdrukking en verschaft mij recht (Klaagliederen 3:44, 59)

3. Als de Heer smart en verdriet toestaat, zal Hij mij op hetzelfde moment hooghouden met een overvloed aan mededogen en liefde

4. God is niet tegen mij, en probeert mij niet te verpletteren onder Zijn voet wanneer ik neergeslagen lig als een gevangene in de problemen (Klaagliederen 3:34)

5. God probeert niet mijn plannen te dwarsbomen, Hij veroorzaakt niet mijn verwarring; Hij werkt mij niet tegen (Klaagliederen 3:35-36)

6. Zelfs in mijn wanhoop en bitterheid, toen ik het haatte om een nieuwe dag onder ogen te komen, bleef Hij mij nabij. Zijn gunstbewijzen wachten op mij, elke morgen zijn ze weer nieuw (Klaagliederen 3:22-23)

7. Omdat God altijd trouw is zal Hij mij niet verwerpen. Hij zal mij recht doen en mij redden (Klaagliederen 3:25-26)

8. Wanneer ik op het diepste punt beland ben, is er niets meer waar ik me toe kan wenden dan alleen naar God, dus bied ik mijn hart en mijn handen aan en dank Hem voor Zijn trouw! (Klaagliederen 3:40-41)

9. Mijn gebrokenheid heeft me mijn kracht en hoop gekost. Ik ben compleet leeg en vernederd achtergelaten, zodat ik me nu totaal afhankelijk weet van Zijn weldaden! (Klaagliederen 3:18, 20-22).

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

