Home > Overdenkingen > De ware betekenis van het beloofde land

De ware betekenis van het beloofde land

God gaf onze voorvader Abraham het land Kanaän “tot een altoosdurende bezitting” (Genesis 17:8). In heb hebreeuws betekent het woord “altoosdurende” nooit eindigend. U zult misschien denken “Abraham moest verheugd zijn met dit. God beloofde zijn afstammelingen een permanente plaats om te wonen, voor zover als ze konden zien, en het zou een eeuwigheid duren”. Echter vertelt het nieuwe testament ons dat de wereld vernietigd zal worden door vuur, haar bestaan zal compleet weggebrand worden, waarna de Heer een nieuwe hemel en nieuwe aarde zal brengen.

U zult zich misschien afvragen: Hoe kan God’s “altoosdurende bezitting” voor Abraham slechts een stuk onroerend goed zijn? Hoe kan dat eeuwig zijn? Het feit is dat dit beloofde land een symbool was van een plaats buiten deze aarde. Ik geloof dat Abraham dit in zijn geest wist. De bijbel zegt dat terwijl Abraham verbleef in Kanaän, hij zich altijd een vreemdeling gevoeld heeft: “Door het geloof heeft hij vertoefd in het land der belofte, als in een vreemd land” (Hebreeën 11:9). Waarom was dat zo? Dat was omdat Abraham’s hart verlangde naar iets dat verder ging dan dit land.

“want hij verwachtte de stad met fundamenten, waarvan God de ontwerper en bouwmeester is” (Hebreeën 11:10). Abraham kon de ware betekenis van de zegening met het land zien en realiseerde zich, “deze plaats is niet het ware bezit, het is slechts een illustratie van de grote zegening die er aan komt”. Abraham begreep de ware betekenis van het beloofde land; hij wist dat Kanaän symbool stond voor de komende Messias. Jezus zélf vertelt ons “Uw vader Abraham heeft zich erop verheugd mijn dag te zien en hij heeft die gezien en zich verblijd” (Johannes 8:56).

De Heilige Geest stelde deze aartsvader in staat om verder te zien, naar de dag van Christus. Hij wist dat de betekenis van het beloofde land een plaats was van rust en vrede. En, zoals Abraham wist, deze plaats van rust is Jezus Christus zélf. Het is waar, de Heere Jezus is onze beloofde bezitting. We zijn van Hem, maar Hij is ook van ons. En God nodigt ons uit om onze altoosdurende bezitting te verkrijgen door eenvoudig geloof.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: