Home > Overdenkingen > De nieuwe mens

De nieuwe mens

Als volgelingen van Christus, dienen we God op Zijn woord te nemen en alles wat Hij zegt over wie wij zijn als waar aan te nemen. Dit betekent dat onze “oude mens” staat voor een mens die er nog steeds naar op zoek is om God te behagen vanuit het vlees. Een dergelijk mens haat zonde, hij wil God niet beledigen, maar toch bezorgd zijn geweten hem continu schuldgevoelens. Dus beloofd hij zijn zonde-probleem op te lossen: “Ik ga veranderen! Ik begin er vandaag mee om mijn terugkerende zonde te bestrijden, ongeacht wat het mij kost. Ik wil dat God ziet hoe hard ik het probeer”.

Een dergelijk mens bezorgd God veel zweet en tranen. Hij bid en vast om aan God te bewijzen dat hij een goed hart heeft. Hij is in staat om zonde dagen achter elkaar te weerstaan, dus zegt hij tegen zichzelf “Als ik het twee dagen kan volhouden, waarom dan niet vier of zelfs een hele week? “. Aan het einde van de maand voelt hij zichzelf ontzettend goed over zichzelf en is hij ervan overtuigd dat hij zichzelf aan het vrij werken is. Maar dan komt zijn oude zonde weer aan de oppervlakte, en zakt hij weer weg in een diepe put van wanhoop. Dit herhaalt zich dan keer op keer als een vicieuze cirkel. Een dergelijk mens zit op een draaimolen die nooit zal stoppen, eentje waar hij nooit van af zou kunnen stappen.

Maar moge dat nooit het geval zijn! Zijn mens-in-vlees is tezamen met Christus gekruisigd, gedood in de ogen van God. Inderdaad, Paulus vertelt ons dat de oude mens dood verklaart is aan het kruis. Jezus nam deze oude mens mee het graf in, waar hij als dood en vergeten is achtergelaten. Net zoals de vader van de verloren zoon de “oude mens” in zijn zoon negeerde, zo zegt de Heer van onze oude mens “Ik zal zo iemand nooit erkennen of mee omgaan. Er is slechts een mens die ik nu erken, een mens met wie ik zal omgaan. En dat is mijn Zoon, Jezus, en een ieder die in Hem zijn door geloof”.

De nieuwe mens is diegene die alle hoop heeft opgegeven dat hij ooit nog God zou kunnen behagen door een inspanning van het vlees. Hij is gestorven aan de oude manieren van het vlees. En door geloof is hij er nu achter gekomen dat er slechts een manier is om God te behagen, een manier om Hem te verblijven: Christus moet alles worden. Hij weet dat er slechts één is wie de Vader erkent: Christus en een ieder die in Hem zijn.

Deze nieuwe mens leeft door geloof alleen: “De rechtvaardige zal leven door geloof”. Hij gelooft Gods woord zo volledig dat hij op niets anders meer steunt. Hij heeft de bron van alles gevonden in Christus, Wie in alles voldoende is. En hij gelooft wat God over hem zegt: “Uw oude mens is dood, en uw leven is verborgen met Christus in God”. Het kan zijn dat hij/zij dit niet voelt, of het volledig kan begrijpen, maar hij zal het woord van God niet tegenspreken of mee redetwisten. Hij accepteert het door geloof, en vertrouwd erop dat de Heer trouw is aan Zijn Woord.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: