Home > Overdenkingen > Onder de heerschappij van genade

Onder de heerschappij van genade

De verloren zoon had datgene nodig wat de apostel Paulus een “vernieuwen van het denken” noemt. Ik hou ervan om de volgende woorden uit deze vergelijking te lezen: “Maar de vader zeide tot zijn slaven: Brengt vlug het beste kleed hier en trekt het hem aan en doet hem een ring aan zijn hand en schoenen aan zijn voeten. En haalt het gemeste kalf en slacht het, en laten wij een feestmaal hebben” (Lucas 15:22-23).

De verloren zoon had een veroordelend denken, en dit was op hem gelegd door satan. Vanaag de dag gebeurt hetzelfde met veel van Gods kinderen. Onze Vader verheugd zich over ons en omarmt ons met liefdevolle armen. Maar toch denken we dat nederigheid betekent dat we aan God vertellen hoe slecht we wel niet geweest zijn, we graven onze oude zonden op in plaats van te vertrouwen op Zijn uiting van liefde. En al die tijd denken we schuldig “Hij moet wel boos op mij zijn, ik heb erger gezondigd als al die anderen”.

Wanneer de dienaren van de vader de beste mantel uit het huis brachten en dit op de zoon legden, stond dit symbool voor het bekleed worden met de gerechtigheid van Christus. Daarna deed de vader een ring om de vinger van de jongen, waarmee de eenheid met Christus tot uitdrukking wordt gebracht. Deze liefhebbende vader zei tegen zijn kind: “Weg met die oude vodden van vlees, die flarden van eigen inspanning om mij te behagen. Laat me je tonen hoe ik jou zie. Je komt in mijn huis en in mijn aanwezigheid als een nieuw, koninklijk kind. Je komt niet als een bedelaar of een slaaf, maar als mijn oon, die mij vreugde brengt! Nou, kom nu binnen met vrijmoedigheid en zekerheid”.

Hetzelfde geldt voor ons vandaag de dag. We moeten vernieuwd worden in ons denken over hoe God ons ontvangt in Zijn aanwezigheid. “Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel … laten wij toetreden met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs” (Hebreeën 10:19-20, 22).

Het woord voor “vrijmoedigheid” hier komt van een grondwoord wat betekent “vrijgemaakte slaaf”. Het betekent niet langer meer onder de wet van zonde en dood zijn, maar onder de heerschappij van genade. Kortweg, het is door de liefde van de Vader – door Zijn genade alleen – dat wij gekwalificeerd zijn om in Zijn aanwezigheid te mogen komen. En hier is de kwalificatie: “en dankt gij met blijdschap de Vader, die u toebereid heeft voor het erfdeel der heiligen in het licht. Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde” (Kolossenzen 1:12-13).

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

