Home > Overdenkingen > Waar zijn de Timoteüssen?

Waar zijn de Timoteüssen?

Het was aan de christenen te Fillipenze dat Paulus voor het eerst de waarheid introduceerde, “Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was” (Fillippenzen 2:5). Paulus schreef deze boodschap aan hen terwijl hij gevangen zat in Rome.

Het was vanuit een gevangeniscel dat Paulus verklaard dat hij het denken van Christus had, hij zette daarmee zijn reputatie van het willen worden van een dienaar van Christus en Zijn gemeente aan de kant. Nu schreef hij “In vertrouwen op de Heer Jezus hoop ik Timoteüs spoedig naar u toe te sturen; het zal mij goed doen te horen hoe het met u gaat” (Fillipenzen 2:19).

Dit is het denken, de uitwerking, van de gezindheid van Christus. Sta er maar eens bij stil: Hier was een pastor, in de gevangenis, maar hij dacht niet aan zijn eigen comfort of zijn eigen moeilijke situatie. Hij was alleen begaan met de geestelijke en fysieke conditie van zijn volk. En hij vertelde zijn schapen “Met mij zal het pas goed gaan wanneer ik weet dat het goed met u gaat, zowel naar geest als naar lichaam. Dus ik stuur Timoteüs om u in mijn naam te bezoeken”.

Daarna maakte Paulus deze alarmerende uitspraak: “Ik heb niemand die zo met me meevoelt en die zo oprecht belangstelt in uw omstandigheden als hij” (2:20). Wat een trieste uitspraak! Terwijl Paulus dit schreef groeide de gemeente om hem heen in Rome steeds meer en meer, het is duidelijk dat er goddelijke leiders in de gemeente van Rome zaten. Maar Paulus zegt “Ik heb niemand die het denken van Christus met mij deelt”. Waarom was dit het geval? “Iedereen jaagt zijn eigen belangen na in plaats van die van Jezus Christus” (2:21). Kennelijk was er geen leider in Rome met het hart van een dienaar – niemand die zijn eigen reputatie aan de kant wou zetten om een levend offer te worden. In plaats daarvan jaagde iedereen slechts zijn eigen belangen na. Niemand had de gezindheid van Christus, Paulus kon niemand vertrouwen om naar Fillipi te vertreken om een ware dienaar te zijn voor dat lichaam van gelovigen.

Paulus’ woorden kunnen niet worden verzacht: “Iedereen let alleen maar op zichzelf. Deze voorgangers zijn er alleen maar op uit om er zelf beter op te worden. Dat is waarom er hier niemand is die ik kan vertrouwen om op een natuurlijke manier voor uw noden te zorgen, behalve Timoteüs”.

Ons gebed zou moeten zijn: “Heer, ik wil niet enkel op mezelf gefocust zijn in een wereld die de controle volledig kwijt is. Ik wil niet bezorgd zijn over mijn eigen toekomst, ik weet dat u mijn pad in Uw handen heeft. Heer, geef mij alstublieft uw gezindheid, uw denken, uw bezorgdheid. Ik wil hetzelfde hart hebben als u, het hart van een dienaar”. Amen

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

