Home > Overdenkingen > De onwrikbare liefde van God

De onwrikbare liefde van God

Ik wil met u spreken over het woord “onwrikbaar”. Het betekent onverminderd in intensiteit of inspanning – onbuigzaam, compromisloos, niet in staat te worden gewijzigd of overtuigd door argumenten. Onwrikbaar zijn is vasthouden aan een bepaalde richting.

Wat een prachtige beschrijving van de liefde van God. De liefde van onze Heer is absoluut onwrikbaar. Niets kan Zijn liefdevolle najagen van zowel zondaars als heiligen verminderen of hinderen. David, de psalmist, drukte het op deze manier uit: “Gij omgeeft mij van achteren en van voren … Waarheen zou ik gaan voor uw Geest, waarheen vlieden voor uw aangezicht? Steeg ik ten hemel – Gij zijt daar, of maakte ik het dodenrijk tot mijn sponde – Gij zijt er” (Psalm 139:5, 7-8).

David spreekt over de grote hoogtes en dieptes die we tegenkomen in het leven. Hij zegt “Er zijn tijden waarin ik zo gezegend ben, ik voel me opgetild door vreugde. En op andere moment voelt het alsof ik leef in een hel, veroordeeld en onwaardig. Maar ongeacht waar ik me bevind, Heer – ongeacht hoe gezegend ik me voel, of hoe slecht mijn omstandigheden zijn – U bent daar. Ik kan niet wegkomen van uw onwrikbare liefde. En ik kan het ook niet wegjagen. U zult nooit mijn argumenten accepteren over hoe onwaardig ik ben. Zelfs wanneer ik ongehoorzaam ben – en zondig tegenover uw waarheid en de genade voor lief neem – U zult nooit stoppen om van mij te houden. Uw liefde voor mij is onwrikbaar!”

We dienen de getuigenis van de apostel Paulus te overwegen. Terwijl we lezen over het leven van Paulus zien we een man die er op uit is om Gods gemeente te vernietigen. Paulus was als bezeten in zijn haat tegenover de christenen. Hij ademde dreigementen van slachting uit tegenover iedereen die Jezus volgde. Hij zocht de toestemming van de hoge priesters om gelovigen op te jagen zodat hij hen in hun huizen kon oppakken om hen naar de gevangenis te brengen.

Nadat hij was bekeert getuigde Paulus dat zelfs gedurende deze jaren vervuld met haat – terwijl hij vol zat met vooroordelen, en blindelings de discipelen van Jezus afslachtte – God van hem hield. De apostel schreef “God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is” (Romeinen 5:8). Hij zei hier in essentie “Zelfs toen ik me er nog niet van bewust was, jaagde God mij na. Hij bleef achter me aan komen in liefde, tot aan de dag dat Hij mij letterlijk van mijn hoge paard stootte, dat was de onwrikbare liefde van God”.

Door de jaren heen werd Paulus er steeds meer van overtuigd dat God hem tot aan het einde toe zal liefhebben, in al zijn hoogte- en dieptepunten. Hij verklaarde: “Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here” (Romeinen 8:38-39). Hij verklaarde hier “Nu dat ik God toebehoor, is er niets meer dat mij kan scheiden van Zijn liefde. Niet de duivel, geen enkele demon, geen enkele overheid, geen mens, geen engel – niets kan God stoppen om van mij te houden”.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

