Home > Overdenkingen > Wanneer vragen opkomen

Wanneer vragen opkomen

“En nadat Hij veertig dagen en veertig nachten gevast had, kreeg Hij ten laatste honger. En de verzoeker kwam en zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan, dat deze stenen broden worden” (Mattëus 4:2-3)

Op het moment dat Jezus fysiek kwetsbaar was bracht de duivel zijn eerst verleiding.

Het is geen zonde om hoger te hebben, dus wat is het probleem hier? Satan daagde Jezus uit: “Als God volledig in u woont, dan heeft u Gods kracht in U. En op dit moment zit u op een hele moeilijke plek. Waarom gebruikt u de kracht niet die God u gegeven heeft om uzelf te bevrijden? Heeft Hij u niet de kracht gegeven om te zien of u er wel juist mee om gaat?”

Hier is een van de meest verraderlijke verleidingen die ware godvruchtige mensen tegenkomen. Net als in dit voorbeeld van Jeuzs, heeft u een passie voor God. U heeft uw hart volledig onderworpen aan Hem. Maar dan leidt de Heere u naar de wildernis en na een tijdje komen er vragen in u naar boven. U begint uw oriëntatie te verliezen, en begint u af te vragen wat Gods eeuwige doel is met uw leven. En terwijl u probeert te bidden om overwinning te behalen lijken de verleidingen van satan heviger dan ooit.

De vijand wil dat u onafhankelijk van de Vader handelt. De duivel zegt “Uw lijden komt niet van God, u hoeft hier niet doorheen te gaan. U heeft door Gods kracht in uw binnenste, door de Heilige Geest. Spreek het woord – bevrijd uzelf, bevredig uw eigen honger”.

Het eerste plannetje van satan was om een stroomstoring te veroorzaken. Hij hoopte er op dat God de roep van Jezus om brood niet zou verhoren als Hij hierom zou vragen. Wanneer de hemelse krachten falen dan zou Christus misschien gaan twijfelen aan Zijn goddelijkheid en weglopen van Zijn eeuwige doel hier op aarde. Ten tweede wist satan dat Jezus gestuurd was om enkel te doen wat de Vader zei dat Hij moest doen. Dus was hij er op gericht om Christus ervan te overtuigen dat ongehoorzaamheid op dit punt voor Zijn eigen bestwil was. Op die manier, wanneer Jezus zijn kracht nu zou aanwenden om dit lijden te vermijden, zou Hij later misschien hetzelfde doen om het kruis te ontwijken.

Maar hoe reageerde Jezus op deze verleiding van de duivel? “Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat” (Matteüs 4:4). Hij zei hier in essentie: “Mijn komen naar deze wereld gaat niet over mijn noden, pijn of fysieke comfort. Ik ben gekomen om mezelf te geven aan de mensheid – niet om mijzelf te redden”.

Zelfs op het hoogtepunt van Zijn lijden verloor Jezus niet het zicht op Zijn eeuwige doel. En zoals onze Heer in de wildernis geleerd heeft over afhankelijkheid en compassie, zo zullen wij dat ook leren.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: