Home > Overdenkingen > Alle genade die u nodig heeft om te overwinnen

Alle genade die u nodig heeft om te overwinnen

We horen vaak als definitie van genade dat het de overdiende gunst en zegen van God is. Maar ik geloof dat genade veel meer is dan dat. Naar mijn mening is genade alles dat Christus in ons is in moeilijke tijden – kracht, macht, goedheid, barmhartigheid en liefde – alles om ons door onze moeilijkheden heen te krijgen.

Als ik terug kijk naar alle jaren die voorbij gegaan zijn – jaren van zware beproevingen, lijden, verleiding en smart – kan ik getuigen dat Gods genade voldoende geweest is. Ik weet wat het is om je vraagtekens bij God te zetten toen mijn vrouw keer op keer kanker moest doorstaan, en dat later mijn beide dochter er ook mee werden geslagen. Vandaag zijn zij allen gezond en sterk en daar dank ik de Heer voor. Ik weet ook wat het is om geteisterd te worden door een boodschapper van satan. Ik ben zwaar verleid en ik ben aan alle kanten omringd geweest met vijanden. Ik ben belasterd door allerlei geruchten, vals beschuldigd en afgewezen door vrienden. In die donkere tijden viel ik op mijn knieën en schreeuwde ik het uit tot God.

Zijn genade heeft mij er altijd doorheen gebracht, en dat is genoeg voor vandaag. En dan, op een dag in de heerlijkheid, zal mijn Vader mij Zijn prachtige plan openbaren die Hij aldoor al had. Hij zal mij tonen hoe ik geduld heb verkregen door al mijn beproevingen; hoe ik heb geleerd om compassie te hebben voor anderen; hoe Zijn kracht zichtbaar werd in mijn zwakte; hoe ik geleerd heb van Zijn volstrekte trouw tegenover mij; hoe ik er naar verlangt heb om meer te worden als Jezus.

We kunnen ons nog steeds afvragen waarom – maar dat alles blijft een mysterie. Ik ben bereid om dat te accepteren tot de dag komt dat Jezus mij komt halen. Ik zie nog geen einde komen aan al mijn beproevingen, ik onderga ze al vijftig jaar lang tijdens mijn bediening en het gaat maar door.

Maar door dat alles heen, wordt mij nog steeds een toenemende mate van de kracht van Christus gegeven. Sterker nog, de grootste openbaringen van Zijn glorie zijn tot mij gekomen tijdens mijn moeilijkste momenten. Zo is het ook dat de Heere Jezus u op uw laagste punt zal vrijmaken naar de volle maat van Zijn kracht.

We zullen misschien nooit onze pijn, depressies en ongemakken begrijpen. We zullen misschien nooit weten waarom onze gebeden voor genezing nooit beantwoord zijn. Maar we hoeven niet te weten waarom, onze God heeft ons al antwoord gegeven: “Je hebt Mijn genade – en, mijn geliefde kind, dat is alles wat je nodig hebt”.

Advertenties
  1. 29-06-2010 om 10:14

    Ik had het laatst nog met iemand over de grote “Waarom-vraag” die we zo vaak stellen aan God. Maar ik denk dat het waarom niet zoveel uitmaakt, als God zegt “ga hier naar links” dan is het niet belangrijk waarom je naar links moet gaan, het gaat er om dat je Hem vertrouwt en naar links gaat. En dan gaat het nog meer om dat vertrouwen dan het naar links gaan, want het is dat vertrouwen/geloof dat maakt dát je naar links gaat omdat je er op vertrouwd dat het goed is.

    Maar toch zijn er heel veel bezig met het “proberen naar links te gaan” omdat ze ooit ergens gelezen hebben dat God dat wilt, en weer andere zijn bezig met de vraag “Waarom moet ik hier naar links” en laten hier allerlei filosofieën en eigen inzichten op los. Waardoor ze niet stil staan bij de vraag of ze God eigenlijk wel voldoende geloven en vertrouwen wanneer Hij zegt een stap te maken.

    Ik maak de daar helaas ook schuldig aan, als God me zegt iets te doen of ergens heen te gaan dan loop ik vaak eerst vast. Eerst kom ik vast in de vraag “Was dat Gods stem wel”, terwijl ik als Zijn schaap Zijn stem echt wel ken. Daarna dreig ik vast te komen zitten in de doornen van het “Waarom zou ik dat moeten doen”. Maar God zegt me dan in feite “het waarom doet er niet toe, zet de stap en je zult zien wat Ik in petto heb, vertrouw Mij dat het goed is want ik laat alles ten goede meewerken voor hen die Mij liefhebben”. Geloof / vertrouwen loopt vooruit op gehoorzaamheid, dus als we niet voldoende gehoorzaam zijn (onze natuurlijke toestand overigens) dan ligt de wortel vaak toch in een stukje ongeloof of wantrouwen naar God toe, althans dat is wat ik gemerkt heb in mijn wandel met God.

    Ik hoop dat niemand zich hierdoor veroordeeld voelt, je bent ook niet verloren als er ongeloof in je huist. Iedereen kan zo’n punt tegenkomen in zijn/haar leven, het gaat er om dat we het tijdig (h)erkennen en de deur wijzen want geloof (ons schild) is een van de voornaamste onderdelen uit onze wapenuitrusting. We kunnen op die momenten simpelweg bidden om meer geloof, geloof maakt dat we meer liefhebben, meer gehoorzamen, meer vertrouwen, meer wandelen, meer overwinnen en meer getuigen. Als je écht gelooft wat voor ons ligt, wat onze erfenis in Christus is dan laat je alles los wat je vasthebt, dan vind je geen voldoening meer in die ene die zonde die jou tot nu toe in z’n greep heeft. Omdat datgene wat de Heer voor ons in petto heeft vele malen meer voldoening geeft als alle vervulde vleselijke verlangens bij elkaar, maar dat moet je dan wel geloven.

    Wanneer we volledig vertrouwen / geloven en hierdoor gehoorzaam gaan waar Hij zegt te gaan dán wordt ons langzaam ook het waarom duidelijk. Maar tegen die tijd is het waarom eigenlijk niet meer belangrijk voor je … omdat het kennen van Christus alles overstijgt.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: