Home > Overdenkingen > Dag 41

Dag 41

Stelt u zich eens voor dat u de Heere Jezus op de 41e dag tegenkwam – de dag die volgde op Zijn verzoeking in de woestijn. Zijn gezicht straalt helemaal, Hij is vol vreugde, prijst de Vader omdat Hij een grote overwinning heeft behaald. U ziet het leven en vertrouwen dat Hij uitademt. Nu is Hij er klaar voor om de machten van de hel te confronteren, dus gaat Hij moedig op pad naar de grote steden die in duisternis liggen. Hij predikt het evangelie, is zeker van Gods Woord en Hij geneest de zieken, wetende dat Zijn Vader met Hem is.

Als u nu uw eigen leven onderzoekt, ziet u precies het tegenovergestelde. U staat nog steeds oog in oog met uw eigen droge wildernis ervaring. U heeft aanvallen van satan doorstaan en uw ziel is teneergeslagen. U kunt het niet helpen te denken “Jezus ging nooit door beproevingen heen als de mijne, Hij stond daar boven”.

U zult misschien een dienaar van de Heer zien die zo sterk lijkt te staan in geloof, hij klinkt zo verzekerd van Gods aanwezigheid dat u misschien denkt “Hij heeft nooit de problemen gehad die ik heb”. Maar als u toch eens wist! U was er niet bij toen God deze man riep om te spreken en hem daarna naar de wildernis bracht om verleid te worden. U was er niet bij toen hij tot niets werd gereduceerd, compleet teneergeslagen in wanhoop. En u weet niet dat zijn beste preken vaak voortkomen vanuit de beproevingen en moeites in zijn eigen leven.

Paulus waarschuwt ons om onze gerechtigheid niet af te meten aan wat we denken dat van een ander is: “Want wij durven ons niet tellen onder of stellen naast sommigen van hen, die zichzelf aanprijzen. Maar zij meten zich af naar en vergelijken zich met zichzelf, zonder het zelf te begrijpen” (2 Korintiërs 10:12)

We kunnen niet in harten van anderen kijken. Wie had kunnen weten op de 41e dag dat de Heere Jezus net uit een lange, verschrikkelijk verzoeking was gekomen? Wie had kunnen weten dat de glorie die ze zagen in Hem voortkwam uit een worsteling die erger was dan wie dan ook maar kan verdragen?

We dienen enkel en alleen op Jezus te zien; en we dienen te vertrouwen op Zijn rechtvaardigheid, Zijn heiligheid. Hij heeft ons allemaal in gelijke mate toegang gegeven tot dit alles.

God houd van u in uw tijden van beproeving, Zijn eigen Geest heeft u de wildernis in geleid. Zijn eigen zoon is daar al geweest – en Hij weet precies waar u nu doorheen gaat. Laat Hem het opbouwende werk in u volbrengen, in uw volslagen afhankelijkheid en vertrouwen. U zult er uitkomen met vertrouwen – met een goddelijke compassie en kracht om anderen te helpen.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: