Home > Overdenkingen > Een ander soort mens

Een ander soort mens

Ezra was een man van God die een complete natie heeft wakker geschud. De Schrift zegt dat Ezra een man was op wie Gods hand rustte. Ezra getuigde “Ik nu vatte moed, daar de hand van de HERE, mijn God, over mij was” (Ezra 7:28). Met andere woorden, God strekte Zijn hand uit, omhulde Ezra en maakte van hem een ander mens.

Waarom zou God dit met Ezra doen? Er waren honderden geleerden in Israel in die tijd, zij hadden allen dezelfde roeping om te studeren en Gods woord aan het volk uit te leggen. Maar wat maakte Ezra anders dan die anderen? Wat maakte dat God Zijn hand op deze ene man legde en hem leiding gaf over 50.000 mensen om de gevallen stad Jeruzalem te herbouwen?

De schrift geeft ons het antwoord: “want Ezra had er zijn hart op gezet om de wet des HEREN te onderzoeken en haar te volbrengen” (Ezra 7:10). Het is simpel: Ezra maakte een bewuste beslissing. Hij stelde het zoeken van Gods woord en dit te gehoorzamen boven alles en hij wijkte niet van dat spoor af. Hij zei tegen zichzelf “Ik ga een student van het Woord zijn, en ik zal handelen op basis van alles wat ik lees”.

Lang voordat God Zijn hand op Ezra legde was deze jongeman ijverig op zoek in de Heilige Geest. Hij stond het zichzelf toe om erdoor onderzocht te worden, erdoor gewassen en gereinigd te worden van al het vuil op zijn lichaam en geest. Ezra had honger naar de Schrift en verheugde zich er in. Hij stond het de Schriften toe om Zijn hart voor te bereiden voor ieder werk dat God voor Hem in petto had. Dat is de rede waarom de Heer Zijn hand op Ezra legde en hem zalfde.

Als ik lees over de daden van godvrezende mannen in het oude testament dan brand mijn hart. Deze dienaren waren zo belast met de zaak van God’s Heilige naam, zij verichte krachtige werken die de meeste Christenen van vandaag de dag zouden versteld doen staan.

Deze heiligen uit vroegere tijden waren als een rots, zij zouden niet verder wandelen zonder een woord van God. Ze waren in diep verdriet gehuld en rouwden dagen aan een stuk vanwege de afgegleden situatie van hun natie. Zij weigerden te eten, te drinken of hun lichamen te wassen, ze trokken stukken haar uit hun hoofd en baard. De profeet Jeremia lag zelfs 365 dagen op z’n zij op straat, en waarschuwde continu voor het komende oordeel.

Ik vraag me af waar deze heiligen het geestelijk gezag en het uithoudingsvermogen vandaan haalden om te doen wat ze deden. Het waren verschillende soorten mannen, dienaren van een compleet andere soort als we vandaag de dag in de kerken tegenkomen. Ik kan me simpelweg niet met hun en hun wandel vergelijken. Ik weet dat ik totaal niet als hun ben, en ik ken geen enkele Christen die dat wel is.

En er is iets dat me hieraan verontrust, de bijbel zegt ons dat de daden van deze mannen zijn opgeschreven voor ons als een les: “Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is” (1 Korintiërs 10:11). Hun verhalen zijn bedoeld als voorbeelden, om ons te tonen hoe we God’s hart kunnen bewegen of hoe we een corrupt volk tot inkeer kunnen brengen.

Waren deze heiligen van een speciaal ras? Waren het supermensen met een vooraf bepaalde bestemming, begiftigd met bovennatuurlijke krachten die onbekend zijn in onze generatie? Absoluut niet. De bijbel verklaart nadrukkelijk dat deze godvrezende voorvaderen mensen waren zoals u en ik, onderworpen aan dezelfde verlangens van het vlees (zie Jakobus 5:17). Het feit is dat hun voorbeeld een patroon voor ons onthult om te volgen. Deze mannen bezaten iets in hun karakter wat maakte dat God Zijn hand op hen legde. Dat is waarom Hij hen uitkoos om Zijn doelen te verwezenlijken. En Hij dringt er bij ons op aan om vandaag de dag diezelfde karaktereigenschap te ontwikkelen.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

