Home > Overdenkingen > Explosieve groei in genade!

Explosieve groei in genade!

Onze groei in genade kan explosief toenemen wanneer we diegene die ons vernederen proberen op te bouwen.

“Sla geen vuile taal uit, maar zeg, waar het nodig is, iets opbouwends, iets dat de mensen die u horen, goeddoet. Doe Gods heilige Geest geen verdriet; met zijn stempel bent u gemerkt voor de dag van de bevrijding” (Efeziërs 4:29-30). Het grondwoord dat Paulus hier gebruikt voor opbouwen betekent “huizen bouwer”. Dat woord komt op zijn beurt weer van het grondwoord dat betekent “opbouwen”. Kortweg, iedereen die stichtend bezig is bouwt aan de gemeente.

Paulus vertelt ons drie belangrijke dingen over de woorden die we spreken:

1. We dienen onze woorden te gebruiken om Gods volk op te bouwen
2. We dienen onze woorden te gebruiken om anderen in genade te dienen
3. Het is mogelijk om de Heilige Geest te bedroeven met onze woorden

Ik word diep veroordeeld als ik de levensverhalen lees van sommige geestelijke reuzen uit het verleden. Deze godvrezende mannen en vrouwen waren gericht op de dingen van boven – bestuurden Gods woord, waren vaak in gebed en bezorgd over hun groei in genade. Wat me het meeste raakt van het leven van deze mensen is niet slechts hun toewijding aan Christus of de intensiteit van hun gebeden. Het is ook de goddelijke vrucht die deze zaken in hen bewerkt. Bovendien heb ik iets gemeenschappelijks ontdekt tussen deze geestelijke reuzen: hun grootste zorg was om te groeien in de genade van een puur hart, waaruit een heilig gesprek zou groeien: “Want uit de overvloed des harten spreekt de mond” (Matteüs 12:34).

Ik groei in genade als ik er voor kies te leven voor anderen en niet voor mezelf. Die groei in genade moet in mijn eigen huis gebinnen door mijn vrouw en kinderen een aldoor toenemende mate van gelijkheid aan Christus te tonen. Mijn huis moet een proeftuin worden waar al mijn problemen en alle misverstanden worden overwonnen door mijn bereidheid om “mijn pogingen altijd gelijk te hebben” op te geven.

Nooit “gelijk” te hoeven hebben heeft mij geholpen om als nooit tevoren te genieten van de kracht van Gods genade. Alle argumenten, alle zogenaamde “gelijken” verdwijnen wanneer we er naar op zoek zijn om anderen te stichten in plaats van een of ander stom twistgesprek te winnen.

Laat ons volwassen worden – in genade

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

