Home > Overdenkingen > Hindernissen in onze groei in genade

Hindernissen in onze groei in genade

In Efeziërs 4:31 toont Paulus ons een lijst van zaken die we uit onze levens moeten verwijderen als we willen groeien in de genade van Christus. “Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid”.

Wij durven niet een van deze zaken van deze lijst over te slaan. De apostel zegt dat we deze zaken absoluut onder ogen moeten zien als we willen groeien in genade. Als u deze zaken van het hart die Paulus hier noemt negeert, dan zult u de Heilige Geest bedroeven. Uw groei zal worden belemmerd en u zult uiteindelijk eindigen als een geestelijke zombie.

De eerste drie dingen op de lijst van Paulus – bitterheid, gramschap en toorn – verklaren zichzelf. Bitterheid is het weigeren om een oude wond los te laten of een overtreding uit het verleden te vergeven. Gramschap is een bolwerk van wrok gepaard met de hoop om wraak te verkrijgen. Toorn (woede) is ergernis – ofwel een snelle explosieve uitbarsting of een trage brand van verontwaardiging in de richting van iemand. Gevloek of lastering (kwade woorden) zijn woorden die afbreken – het is het tegenovergestelde van iemand opbouwen of woorden van opbouw spreken; dit soort woorden spreken is kwaadaardig en kwetsend.

Getier is een plotselinge uitbarsting over niets – een onnodige drukte, een hoop geluid met geen enkel doel. We veroorzaken getier wanneer we van iets heel kleins iets heel groots maken, of een heel drama veroorzaken in plaats dat we proberen te helpen of te genezen.

Het laatste punt op de lijst van Paulus is kwaadaardigheid. Kwaadaardigheid is het verlangen om een ander te zien lijden. Voor veel christenen is kwaadaardigheid de hoop dat God iemand zal straffen die hem/haar heeft verwond. Het is een duivelse geest die vaak diep verborgen zit in het hart.

Als Paulus zegt “doe al deze kwalen van u weg” dan heeft hij het niet over een snelle oplossing. Hij beschrijft een proces – een zaak van groei die tijd nodig heeft. Er zullen tijdens zijn dat we hierin compleet falen. Maar als we ons hier snel van bekeren en ons toewijden aan het rechtzetten van zaken tussen ons en die persoon, dan zullen na verloop van tijd deze kwesties vervagen.

  1. lianda
    11-08-2010 om 04:36

    . Ik zit in de knoop met mezelfIk ben radeloos, omdat ik kamp met wrokgevoelens tegenover de vader van mijn twee volwassen dochters,. 25 jaar geleden verliet hij mij hoogzwanger als ik was voor een ander vrouw. met wie hij ging trouwenheeft nooit de kinderen verzorgd, maar nam wel een vrouw met voorkinderen, verzorgde die uptodate, en als ik hem vroeg om zijn eigen kinderen te verzorgen zei hij dat hij geen geld had en dat kinderen kinderen zijn . Nu is het misgegaan in dat huwelijk en is hij terug bij mij. eerste instantie wou ik geen relatie meer met hem , maar hij smeekte mij en deed alles voor mij maar de liefde bij mij is over. hij verlangt van mij om te zijn als vroeger en dat lukt mij niet. intussen zijn wij getrouwd, maar ik heb er spijt van want er is geen liefde meer. Ik wil van hem af maar hij wil niet. Dat geeft mij zoveel boosheid en wrok dat ik hem teruggenomen hebt ,We kregen vaak ruzie en er vielen soms harde woorden intussen doet hij zijnbest, maar voor mij is alles over. Ik zit ook in mijn overgang en heb rust nodig voor mezelf en verlang naar detijd toen ik alleen was en de vrijheid en rust had voor mij en de kinderen

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

