Home > Overdenkingen > Liefde en haat

Liefde en haat

“Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn” (Lucas 14:26).

Het griekse woord voor haat betekent “om in vergelijking minder van te houden”. Jezus roept ons op om een liefde voor Hem te hebben die zo all-inclusive is, zo vurig en absoluut dat al onze aardse genegenheden er niet bij in de buurt kunnen komen.

Bedenk uzelf eens: Weten we hoe het is om in Zijn aanwezigheid te zijn en niets te vragen? Om je uit te strekken naar Hem alleen maar omdat we dankbaar zijn dat Hij zo volledig van ons houd?

Wij zijn egoistisch en zelf-gericht geworden in onze gebeden: “Geef ons … ontmoet ons … zegen ons … gebruik ons … bescherm ons …”. Dit mag misschien allemaal schriftuurlijk zijn maar de focus blijft op ons gericht. Zelfs ons werk voor de Heer is egoistisch geworden. We willen Hem om onze dienst aan Hem te zegenen, zodat we weten dat ons geloof echt is. De Heer is er meer geïnteresseerd in wat we worden in Hem dan in wat we doen voor Hem.

Iemand die dit leest kan in een pijn zitten omdat de deuren naar een bediening gesloten zijn. Hij of zij zal misschien het gevoel hebben dat ze “op een plank gezet zijn”. Iemand anders zal misschien denken dat hij misschien bruikbaarder is voor de Heer op een of ander zendingsveld. Maar ik zeg dat dat we niet nog bruikbaarder kunnen zijn voor de Heer dan wanneer wij onze liefde aan Hem bedienen in onze geheime kamer van gebed. Wanneer we de Heer zoeken, wanneer we Zijn woord eindeloos doorzoeken om Hem te kennen, dan zitten we aan de top van onze bruikbaarheid. We zegenen en behagen God meer door onszelf in te sluiten met Hem, met Hem praten en gemeenschap met Hem hebben, dan dat we dat met wat dan ook doen. Welk werk Hij ook voor ons opent om te doen, thuis of ergens anders, het zal moeiteloos stromen vanuit onze gemeenschap met Hem. Hij is meer geïnteresseerd in onze harten geheel voor zichzelf te winnen dan in het feit dat wij de wereld voor Hem winnen.

Dit is niet om de vurige arbeid van het zielen-winnen te vernederen, maar om te stellen dat alle door de Geest-gezegende evangelisaties geboren worden in onze gemeenschap met Hem. De getuige die vaak bij de Heer is in gebed zal de wijsheid, de timing van de Heilige Geest en de kracht om de wil van God te doen gegeven worden.

Advertenties
  1. Percy Roemers
    10-09-2010 om 07:06

    Amen! Mooi en alweer van toepassing :o)

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: