Home > Overdenkingen > Wandelen in glorie

Wandelen in glorie

Een ding wat ons kan doen laten doorzetten en volhouden in de komende moeilijke tijden is een begrip van Gods glorie. Dit kan misschien als een hoog en verheven concept klinken voor u, een concept die we het beste aan de theologen kunnen overlaten. Maar ik ben ervan overtuigd dat het onderwerp van Gods glorie een echte, praktische waarde heeft voor iedere ware gelovige. Door dit te grijpen openen we de deur naar een overwinnend leven!

De glorie van God is een openbaring van de natuur en het wezen van onze Heer. U zult zich misschien herinneren uit het oude testament dat Mozes letterlijk een glimp kreeg te zien van Gods glorie. Voor die tijd had de Heer Mozes er op uitgestuurd zonder enige uitleg over zichzelf enkel dan de woorden “IK BEN”. Maar Mozes wou iets meer weten van God, dus pleitte hij bij God “Heer, toon me Uw glorie”.

God reageerde door Mozes apart te nemen en hem in een kloof van de rots. Dan, zo zegt de Schrift, openbaarde Hij zichzelf aan Mozes in al Zijn glorie (zie Exodus 34:6-7). De manier waarop God wilt dat wij Zijn glorie kennen is door de openbaring van Zijn grootste liefde tegenover de mensheid. En dat is precies hetgene dat Hij aan Mozes had geopenbaard.

Ik geloof dat deze passage essentieel is voor ons begrip over wie de Heer is. Vaak wanneer we denken aan de glorie van God dan denken we aan Zijn majesteit en luister, Zijn kracht en heerschappij, of een bepaalde manifestatie aan Zijn volk. Al deze dingen kunnen leiden tot het zien van Gods glorie. Maar het is niet de glorie waarvan Hij wilt dat we Hem kennen. De Heer wacht een eeuwigheid om ons Zijn liefde te kunnen tonen, om ons te vergeven, ons een frisse douche te geven met Zijn genade om ons te herstellen voor Zichzelf.

De openbaring van Gods glorie heeft krachtige effecten op hen die het ontvangen en bidden om het te kunnen begrijpen. Tot aan dit punt had Mozes de Heer gezien als een God van wet en toorn. Hij beefde van angst in de aanwezigheid van de Heer, bracht Hem petities, huilde bij Hem en pleitte bij Hem ten behoeve van Israel. Dit was de basis van zijn een-op-een contact met de Heer.

Maar nu, bij het eerste gezicht van Gods heerlijkheid, was Mozes niet meer bang voor de Heer. In plaats daarvan werd hij bewogen tot aanbidding “Mozes knielde haastig ter aarde, boog zich neder” (Exodus 34:8). Hij zag dat God niet slechts een donder en bliksem was, een schelle trompet die hem deed verschrompelen van angst. In tegendeel, God was liefde en Zijn natuurlijk was er een van vriendelijkheid en barmhartigheid!

Ziet u de ongelooflijke waarheid die de Schrift ons hier toont? Ware aanbidding komt voort uit harten die zijn overweldigd door een visioen van Gods onverdiende liefde voor ons. Het is gebaseerd op de openbaring dat God zichzelf aan ons schenkt, van Zijn goedheid, Zijn genade, Zijn bereidheid tot vergeving. Dus, als we God aanbidden in geest en waarheid, dan moet onze aanbidding gebaseerd zijn op deze ontzagwekkende waarheid over Hem.

Wanneer we eenmaal een openbaring van Gods glorie hebben ontvangen, dan kan onze aanbidding onmogelijk onveranderd blijven. Waarom? Omdat het zien van Zijn glorie de manier waarop wij leven verandert! Het beïnvloed ons gelaat en ons gedrag, het veranderd ons van “heerlijkheid tot heerlijkheid” en maakt ons meer als Zijn zoon Jezus Christus. Iedere nieuwe openbaring van Zijn liefde en genade brengt een bovennatuurlijke verandering voort.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: