Home > Overdenkingen > Soms groeien we zonder het te weten

Soms groeien we zonder het te weten

Sommige gelovigen kunnen u alles vertellen over hun geestelijke groei. En u kunt duidelijk de veranderingen in hun levens zien. Ze getuigen tegen u over hoe de Heilige Geest de vijand heeft uitgewist voor hen, en u verheugd zich met hen in hun overwinning. Maar dit soort Christenen zijn een uitzondering. De meeste gelovigen zijn zich totaal niet bewust van enige geestelijke vooruitgang in hun levens. Ze bidden, lezen de bijbel en zoeken de Heer met heel hun hart. Er is geen enkele belemmering voor geestelijke groei.

Maar zij kunnen de groei niet onderscheiden in zichzelf. Ik ben een voorbeeld van zo’n soort gelovige. Ik weet dat ik wandel in de gerechtigheid van Christus, maar ik heb nooit het idee dat ik vooruitgang boek. In feite haal ik mezelf af en toe naar beneden wanneer ik iets doe of zeg wat niet als Christus is. Het maakt dat ik mezelf ga afvragen “Ik ben al jaren een Christen, waarom leer ik het nou nooit eens?”

Ik denk dat de Christenen te Tessalonici waren verbijsterd toen ze de hartstochtelijke beoordeling van Paulus hoorde over hen: “Wij behoren God te allen tijde om u te danken, broeders, zoals gepast is, omdat uw geloof zeer toeneemt en uw aller liefde jegens elkander sterker wordt” (2 Tessalonicenzen 1:3). Ze moesten waarschijnlijk wel gedacht hebben “Ik, een zeer toenemend geloof? Paulus moet een grapje maken”.

Maar Paulus wist dat geestelijke groei een geheim, verborgen iets is. De Schrift vergelijkt het met de ongeziene groei van bloemen en bomen: “Ik zal zijn als de dauw voor Israël, hij zal bloeien als een lelie, en zijn wortelen uitstrekken als de Libanon. Zijn loten zullen uitlopen; zijn pracht zal zijn als die van een olijfboom en zijn geur als die van de Libanon” (Hosea 14:5-6).

God vertelt ons “Ga maar naar de lelies en probeer te zien of u kunt zien dat ze groeien! Ik zeg het u, aan het einde van de dag zult u nog geen groei gezien hebben. Maar weet dat ik deze lelie iedere morgen water geef met de dauw die ik stuur – en het zal groeien”. Hetzelfde geldt voor het meeste van de geestelijke groei. Het is onzichtbaar voor het menselijk oog!

Als sommige mensen gered zijn lijkt het alsof ze nooit worstelen met een terugkerende zonde. Ze getuigen “Vanaf het moment dat ik tot Jezus kwam, nam de Heer die verleiding van mij weg. En vanaf dat moment ben ik vrij”. Ik ken veel voormalige drugs-verslaafden die deze ervaring hebben gehad.

Maar voor grote groepen Christenen is het een ander verhaal. Jaren na hun bekering breekt er een oude verdorvenheid in hun los – iets dat ze hebben gehaat en nooit meer wilden zien. Maar hoe hard ze er ook mee worstelen, die ene resterende lust wil simpelweg niet loslaten. Na verloop van tijd raken ze ontmoedigd, hun ziel schreeuwt het uit “Hoe lang nog Heer? Wanneer zal deze ketting eindelijk gebroken raken?”. En uiteindelijk komt de duivel naar hen toe en zegt “Je zult het nooit redden, je weet dat er geen enkele manier is dat je geestelijke groeit in deze toestand”.

Houd moed mijn vriend – ik heb goed nieuws voor u. U groeit temidden van uw worsteling! In feite kunt u met grote sprongen groeien vanwege uw strijd.

Wees gerust – als u de vreze Gods in uw hart heeft dan zult u veel sterker uit deze storm geraken dan dat u er in gekomen bent. Ziet u, wanneer u een strijd levert tegen de vijand dan wordt u geoefened en roept u alle genade en kracht van God op. En ook al voelt u zich misschien verzwakt, die genaden en kracht maken u sterker. Ten eerste maakt u meer ernst met uw gebedsleven. En ten tweede wordt u ontdaan van alle trots. Dus de storm stelt u eigenlijk op als “geestelijke wacht” in elk gebied van uw leven!

Advertenties
  1. liesette
    19-09-2010 om 21:19

    live for a long time in that ,,place,,find a bit courage again..thanks!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: