Home > Overdenkingen > Wat iedere christen zou moeten weten over geestelijke groei

Wat iedere christen zou moeten weten over geestelijke groei

“Wij behoren God te allen tijde om u te danken, broeders, zoals gepast is, omdat uw geloof zeer toeneemt en uw aller liefde jegens elkander sterker wordt” (2 Tessalonicenzen 1:3)

Wat een groot compliment gaf Paulus hier aan de Christenen te Tessalonici! De volle essentie van wat hij hier zegt is: “Het is ongelooflijk te zien hoeveel jullie gegroeid zijn, zowel in uw geloof in Christus als in uw liefde voor elkaar. Overal waar ik ga schep ik tegen anderen op over uw geestelijke groei, ik ben God ontzettend dankbaar voor jullie!”

In deze korte passage geeft Paulus ons een fantastisch beeld van een lichaam van gelovigen die groeiden in eenheid en in liefde. De griekse zin die Paulus gebruikt voor “zeer toeneemt” betekent “groeit er bovenuit, verder dan dat van anderen”. Zowel individueel als als groep overschaduwde het geloof en de liefde van de Tessalonicenzen dat van alle andere gemeenten.

Het is duidelijk dat deze gelovigen niet slechts aan hun geloof vastklampten tot het moment dat Jezus terug zou keren. Ze leerden, bewogen en groeiden – en hun levens leverde het bewijs van dit alles. Volgens Paulus werd er in ieder gemeente in Azie over hen gesproken.

Blijkbaar daagde de prediking, die deze mensen hoorden, hen uit voor een diepere wandel in Christus. Het smolt al hun vleselijke ambities en overtuigde hen van hun on-Christelijke gewoontes. De Heilige Geest haalde alle etnische barrieres in hen neer. Zij ontdekten hoe ze ieder persoon konden omhelsen en liefhebben, of ze nu rijk of arm waren, opgeleid of niet. Ze boden een grote zorg een elkaar, en leefde in grote liefde naar elkaar.

Als u te drinken en voedsel krijgt uit Gods Woord, dan zou u een continue geestelijke groei in uw leven moeten kennen. Het zou automatisch moeten gebeuren.

Ik weet niet of het geloof van iedereen in onze gemeenschap “zeer toeneemt” zoals Paulus dit zag in de gemeente te Tessalonici. Maar ik geloof wel dat het waar is voor veel mensen. Waarom? Omdat de gezalfde prediking van het pure Woord van God altijd groei produceert, het keert nimmer ledig terug (zonder haar doel bereikt te hebben). En de apostel Petrus zegt dat een ieder die verlangt naar de pure melk van het Woord zal groeien.

Paulus beschrijft onze geestelijke groei als een werk van de Heilige Geest. Hij zegt dat de Geest altijd aan het werk is, Hij veranderd ons van glorie naar glorie. Hij vernieuwd continu ons denken, doodt ons vlees en brengt een puurheid naar boven in onze innerlijke mens. Hij werkt in onze harten om zo af te rekenen met boosheid, bitterheid, wrok en iedere vorm van kwaad. En Hij produceert in ons een vriendelijkheid, tederheid en vergevingsgezindheid naar anderen toe. Hij doet ons groeien in Christus – en leert ons dat alles wat we zeggen of doen waardig moet zijn voor onze Heer, dat alles wat we doen of zeggen tot eer en glorie van Hem is!

Paulus dringt er verder nog bij ons op aan: “Laat iemand zichzelf onderzoeken …” (1 Korintiërs 11:28). Het griekse woord voor onderzoeken betekent hier “testen”. De apostel zegt hier “Test jezelf – onderzoek of je nog wandelt in geloof, naar het Woord van God”. We dienen onszelf continu af te vragen “Verander ik? Wordt ik liefdevoller en zachter? Behandel ik mijn gezin, mijn familie en vrienden met een godvruchtig respect? Wordt mijn spreken steeds rechtvaardiger? Wordt ik steeds meer als Christus?

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: