Home > Overdenkingen > Leg uw hart erin

Leg uw hart erin

God accepteert geen enkele dienst met tegenzin: “Wat gij ook doet, verricht uw werk van harte, als voor de Here en niet voor mensen” (Kolossenzen 3:23). Van harte betekent hier “met heel uw hart – al uw kracht, met alles dat in u is”.

Paulus schrijft “En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen …” (2 Korintiërs 9:7). De apostel maakt een dubbele vermelding van deze vorm van geven: het heeft te maken met uw financiele offers – en het geven van onze levens aan Gods werk! Paulus schreef dat de gemeente te Macedonië hem letterlijk smeekten om een collecte te houden voor de arme, lijdende heiligen te Jeruzalem. Deze Macedoniërs waren zo aan de Heer toegewijd dat ze uit hun eigen armoede gaven!

“… en zij gaven zich – zoals wij niet hadden durven verwachten – eerst aan de Here en door de wil van God ook aan ons” (2 Korintiërs 8:5). Paulus zegt dat de Macedoniërs veel meer gaven dan slechts geld. Ze vertelden hem “Hier is ons offer, wat wilt u nu dat wij doen? Wij bieden onze diensten vrijwillig aan het werk van God aan!”. Ze spaarden niets in hun dienstbaarheid aan de Heer en hun broeders! “… ze hebben gegeven zoveel als ze konden, ja meer dan dat” (8:3). Zij gaven boven hun eigen menselijke vermogens – met veel gebed!

Als u alleen maar geeft omdat u geloofd dat dit geboden is – of omdat u zich altijd afvraagt “Is het afdragen van tienden een nieuw testamentisch concept of slechts oud testamentisch?” – dan is uw hartsgesteldheid volkomen verkeerd! Als u tien procent geeft omdat uw voorganger hier om vraagt dan is dat ook verkeerd. Niets van dit alles raakt de essentie – het hart van wat het betekent om te geven!

Als u zichzelf geheel en al aan de Heer en Zijn werk geeft dan moet u dit vreugdevol doen! “… want God heeft de blijmoedige gever lief” (2 Korintiërs 9:7).

Ik ben volledig overtuigd door dit vers – omdat ik zo vaak mijn leven en bediening doorbreng zonder de vreugde van de Heer. Ik hoor zoveel Christenen zeggen “Ik ben zo moe, ik weet niet hoe ik het ooit kan redden. O God, u moet komen om mij kracht te geven!”. Dat is een menselijke roep om hulp, en bekend bij ons allemaal. Maar het uzelf geven om God te behagen moet voortkomen vanuit een vrolijke geest – iets wat voor ons allemaal toegankelijk is door te geloven als een kind.

Het woord voor vrolijk in het Grieks betekent “hilarisch, vrolijk, blij” – het hebben van een licht hart, bereidheid, blijdschap; vol van hilariteit. God zegt “Wat u ook doet in uw dienst aan Mij – of het nu voorbede is of aanbidding in Mijn huis, of het zoeken van Mij in uw binnenkamer – doe het met vreugde! Wees vreugdevol en gul met alles – uw geld, uw dienst, uw werk, uw tijd en uw leven!”

Ik wil aan u het volgende vragen: Is het dienen van de Heer vervelend, saai of een sleur aan het worden voor u? Is het slechts een last die u het meeste van de tijd verdrietig en afgemat maakt?

God wil niet dat u klaagt over uw last – Hij wil dat u die zaken uit uw leven jaagt door u vast te grijpen aan Zijn Woord!

Uw chequeboekje tot Zijn bronnen is geloof! Hij zegt “Ik heb reeds voorzieningen getroffen voor u. Welke nood in uw leven kan ooit zo groot zijn dat ik niet in meer kan voorzien dan benodigd is?”

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: