Home > Overdenkingen > God kennen

God kennen

Ik ga een hele schokkende uitspraak doen, en ik meen ieder woord van wat ik zeg: Ik ken God helemaal niet! Ik ken Hem niet op de manier waarop Hij door mij gekend wil worden.

Hoe weet ik dat? Omdat de Heilige Geest me dit gezegd heeft. Hij fluisterde heel liefdevol tot mij “David, jij kent God echt niet op de manier zoals Hij door jou gekend wil worden. Je staat het Hem niet toe om God te zijn voor jou”.

In het oude testament koos God een volk uit voor zichzelf – een volk die niet rijker of slimmer was als de rest – alleen maar zodat Hij God voor hen kon zijn: “Ik zal Mij u tot een volk aannemen en Ik zal u tot een God zijn” (Exodus 6:6). God zei hier met andere woorden “Ik zal jullie leren om Mijn volk te zijn – zodat ik God kan zijn voor jullie!”

En inderdaad, God openbaarde en manifesteerde Zichzelf tegenover Zijn volk, keer op keer opnieuw. Hij stuurde engelen, Hij sprak hoorbaar tot hen, Hij vervulde iedere belofte met grote bevrijdingen. Maar na veertig jaren van tekenen en wonderen was Gods oordeel over Zijn volk “Jullie kennen Mij niet – jullie kennen Mijn wegen niet!”

“Veertig jaren heb Ik Mij geërgerd aan dat geslacht, Ik zeide: Het is een volk, dwalende van hart, en zij kennen mijn wegen niet” (Psalm 95:10). God zei “In dit alles hebben jullie mij nooit God laten zijn! In al die veertig jaar waarin ik jullie heb willen onderwijzen kennen jullie mij nog steeds niet – jullie weten nog steeds niet hoe ik werk!”

God zoekt nog steeds naar een volk die het Hem toestaat God te wezen – tot op het punt waarop ze Hem werkelijk kennen en Zijn wegen leren!

De Schrift zegt van Israël “Hoe vaak waren zij weerspannig tegen Hem in de woestijn, griefden Hem in de wildernis, en verzochten God wederom, en krenkten de Heilige Israëls” (Psalm 78:41). Israël keerde zich af van God in ongeloof, en zo beperken wij vandaag de dag God ook met onze twijfels en ongeloof.

We vertrouwen God in de meeste gebieden van onze levens – maar ons geloof heeft altijd grenzen en beperkingen. We hebben op z’n minst een klein gebied die we afschermen, waarvan we werkelijk niet geloven dat God het op zich zal nemen.

Ik beperk God het meest op het gebied van genezing. Ik heb gebeden voor de fysieke genezing van velen, en ik gezien hoe God wonder na wonder verricht heeft. Maar wanneer het aankomt op mijn eigne lichaam beperk ik God! Ik ben bang om Hem God te laten wezen voor mij. Ik verdoof mezelf met medicijnen of ren naar een dokter voordat ik ooit maar ga bidden voor mezelf! Ik zeg niet dat het verkeerd is om naar een dokter te gaan, maar soms voldoe ik aan de beschrijving van hen die “geen hulp bij de Heere zochten, maar bij de heelmeesters” (2 Kronieken 16:12).

Ik wil u vragen: Bid u tot God om de muren in China of Cuba neer te halen – maar wanneer het aankomt op de verlossing van uw eigen familie heeft u geen enkel grammetje geloof? U denkt “God zal dit wel niet willen doen, mijn geliefden zijn zulke moeilijke gevallen, God lijkt mij niet te horen in deze zaak”.

Als dit waar zou zijn dan ziet u Hem niet als God! U bent dan onwetend over Zijn wegen! Het is Gods verlangen om “oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen” (EfeziËrs 3:20).

De zeventig ouderlingen van Israël aten en dronken in Gods aanwezigheid op de berg. Maar de Heer zei over hen “Jullie hebben mij of mijn wegen nooit leren kennen!”

De discipelen brachten drie jaar door in Gods aanwezigheid – met Christus, die God in het vlees was. Zij werden door Hem onderwezen en waren dag en nacht bij Hem. Maar, aan het eind, verlieten ze Hem en sloegen ze op de vlucht – omdat ze Zijn wegen niet konden!

Jezus zegt dat God onze gebeden en lofprijs niet hoort simpelweg omdat we ze keer op keer op keer tot uiting brengen, urenlang met eindeloze herhalingen. Het is mogelijk om te bidden, te vasten en goede dingen te doen maar niet de plaats te bereiken waar we naar hongeren om Hem en Zijn wegen te leren kennen. We leren Zijn wegen niet alleen in de binnenkamer, hoewel iedereen die de Heer echt kent ook veel intimiteit met Hem heeft. U kunt Gods wegen niet kennen zonder veel tijd met Hem door te brengen in gebed. Maar gebed moet ook kwaliteitstijd bevatten waarin we God ook God laten zijn voor ons – waarin we iedere nood en ieder verzoek in Zijn handen leggen en het daar laten liggen.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: