Home > Overdenkingen > Het juiste lied – de verkeerde kant

Het juiste lied – de verkeerde kant

Toen de kinderen van Israël door hun beproeving heen gingen, werd er toen werkelijk van hen verwacht dat zij hun dankbaarheid en dankzegging temidden van dat alles tot uiting brachten? Toen zij werden omsingeld en in een hopeloze situatie zaten, verwachtte God toen echt dat zij een dergelijke reactie zouden hebben?

Ja – absoluut! Dat was het geheim om uit hun moeilijkheden te komen. Ziet u, God wil iets van ons allemaal ten tijde van overweldigende problemen en beproevingen. Hij wil dat wij Hem een offer van dankzegging doen temidden van dat alles!

Ik geloof dat Jakobus dit geheim had ontdekt toen hij vermanend schreef “… houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt …” (Jakobus 1:2). Hij zei hier “Geef niet op! Maak een altaar in uw hart en breng een offer van vreugdevolle dankzeggingen temidden van uw beproevingen”.

Natuurlijk brachten de kinderen van Israël de Heer een offer van lofprijs en dankzegging – maar ze deden dit aan de verkeerde kant van de Rode Zee! Ja, het volk verheugde zich de hele nacht lang – maar God had er geen vreugde in. IEdereen kan het uitschreeuwen van dankbaarheid nadat de overwinning behaald is. Maar de vraag die God aan Israël stelde was “Zult u mij ook prijzen en aanbidden nog voordat ik hulp gestuurd heb – terwijl u nog temidden van de strijd staat?”

Ik geloof dat als Israël zich had verheugd aan “de kant van de beproeving” van de Rode Zee, dat ze niet nogmaals beproefd zouden zijn geweest bij de wateren van Mara. Als ze geslaagd waren voor de test bij de Rode Zee, had het water bij Mara niet zo bitter gesmaakt, maar eerder zoet. En Israël zou overal water hebben zien opspringen in de woestijn, in plaats van dat ze dorstig werden.

God help ons om het juiste lied te zingen aan de moeilijke kant van onze beproevingen. Dit brengt het hoogste genoegen aan onze hemelse Vader. Gaat u op dit moment door een hele moeilijke tijd? Zing dan! Prijs de Heer! Zeg tegen Hem “U kunt het doen – U heeft mij eerder bevrijd, U kunt mij ook nu bevrijden, ik rust in vreugde”.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

